Eerder dit jaar onthulde McLaren een gestoord snelle, rondom bevleugelde versie van de MP4-12C op Pebble Beach in de VS. Het betrof een conceptcar genaamd de Can-Am, vernoemd naar de ‘Canadian American Challenge Cup’, een raceklasse die verreden werd van 1966 tot 1986 en waaraan zo’n ongeveer elke auto mocht deelnemen die voorzien was van vier wielen en een stuur. McLaren deed het destijds – met coureurs Bruce McLaren en Denny Hulme aan het stuur – niet onverdienstelijk.
Welnu, deze MP4-12C Can-Am is niet langer een concept. Voorafgaand aan de Amerikaanse Grand Prix van afgelopen weekend liet McLaren weten dat ze de auto in beperkte oplage – niet meer dan 30 exemplaren – zullen gaan bouwen. Let wel: het is puur een circuitauto, maar volgens de Britten wel de beste die er is. Daar zullen degenen die over Ferrari’s FXX-programma gaan het vast niet mee eens zijn.
Waar en wanneer je dan moet gaan rijden met je snelheidsmonster van ruim viereneenhalve euroton? Dat weet niemand. Er is momenteel geen raceserie waar ie aan mee mag doen, en McLaren zelf is bij ons weten ook niet van plan om zelf een nieuwe klasse in het leven te roepen.
Goed, een speledingetje dus – maar wát voor een. De 3,8-liter twinturbo V8 spuwt er 638 pk uit, waarmee dit meteen de sterkste 12C ooit is. De enorme koolstofvezel achtervleugel zorgt voor 30 procent extra downforce. Hetzelfde vederlichte materiaal vinden we terug in de buitenspiegels, motorsteunen, ventilatieopeningen en nog talloze kleine onderdelen – tot de logo’s aan toe. Lichtgewicht velgen, een FIA-goedgekeurde rolkooi en het stuur uit de almachtige 12C GT3-racer maken het geheel af.
De Can-Am zal vanaf maart 2013 worden gebouwd in McLarens eigen fabriek in Woking.
Reacties