De Mercedes 250GD krijgt een tweede leven

G-klasses uit de jaren negentig weer als nieuw

Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD e
Mercedes 250GD skidplate
Mercedes 250GD achterbumper uitlaat
Mercedes 250GD stuur tellers
Mercedes 250GD radio airco
Mercedes 250GD interieur stoelen
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD middenconsole radio
Mercedes 250GD laadklep
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD e
Mercedes 250GD skidplate
Mercedes 250GD achterbumper uitlaat
Mercedes 250GD stuur tellers
Mercedes 250GD radio airco
Mercedes 250GD interieur stoelen
Mercedes 250GD
Mercedes 250GD middenconsole radio
Mercedes 250GD laadklep

Tussen 1990 en 1993 leverde Mercedes de G-klasse – die nu al meer dan veertig jaar oud is – aan het Duitse leger. De Mercedes 250GD kreeg van de Duitsers de bijnaam ‘Wolf’. Het grootste deel van de Geländewagens is inmiddels met pensioen en in handen van particulieren, die er leuke dingen mee kunnen doen.

Bijvoorbeeld Expedition Motor Company. Het bedrijf voelt zich geroepen om de gepensioneerde modderbaas in volledige glorie te herstellen, en daarbij zelfs iets beter te maken. Een restomod, dus – een soort tamme versie van wat Singer doet met de Porsche 911. De G hierboven is het eerste exemplaar.

De Mercedes uit 1992 ziet er uitstekend uit in de kleur Mojave Silver, met zijn flinke offroad-banden. Zoals dat vroeger ging, kun je de voorruit omlaag klappen. Toen had het een tactisch voordeel (schieten levert minder glassplinters op), nu is het gewoon cool. Meer dan 1.000 uur werk verdween in de G-klasse.

Hoe gaan ze te werk met de Mercedes 250GD?

Het proces begint met een striptease. Het frame wordt tot kaal metaal gezandstraald, de motor krijgt nieuwe ingewanden en ook de transmissie komt als nieuw uit het proces. De rest van de aandrijflijn komt ook nieuw uit de verpakking. De motor blijft in principe dezelfde 2,5-liter diesel.

Voor het exterieur biedt het bedrijf een rits opties, zoals kleuren, andere bumpers, een lier, nieuwe grilles en accessoires als jerrycans. Binnenin lijken de opties eindeloos. Het exemplaar hierboven kreeg een bruin vinyl interieur – heel tof.

De klus duurt tussen de twaalf en zestien weken en het uiteindelijke product kost je minimaal 90.000 dollar, zo’n 82.000 euro. Als je genoeg betaalt, zullen ze zonder twijfel ook de V12 uit de G55 onder de motorkap leggen. Alleen moet je dan even gaan stoeien met de Belastingdienst.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws