Maandenlang liet Mercedes-AMG niets meer dan een schim zien van de Project One. Op het moment dat de wereld meer overtuigd begon te raken van het bestaan van de Yeti (nee, niet de Skoda), laat hij zijn tanden zien. Dit is de Mercedes-AMG Project One. Of zoals Mercedes het noemt: de F1-auto met APK.
Mercedes-AMG Project One in het kort
Tegen de tijd dat jij deze zin klaar hebt, is de Mercedes-AMG Project One ruim en breed vertrokken. Dezelfde 1,6-liter V6 met turbo die je in de F1-auto van Lewis Hamilton vindt, ligt in de hypercar.
De iets aangepaste benzinemotor stopt bij 11.000 toeren pas met gillen. Volgens Mercedes is de gasrespons beter dan bij een atmosferische V8. Een leger aan elektromotoren die tot 50.000 toeren per minuut maken, helpen het totale gecombineerde vermogen naar meer dan 1.000 pk. Tellen we even mee? Een 106 pk sterke booster voor de turbo, een 160-pk motor op de V6 en twee 160-pk motoren op de vooras. Oh, en je kunt 25 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij hetzelfde batterijenpakket als in een F1-auto, maar dan vier keer zo veel.
Snelheden
Hoe snel de rijdende vleugel naar 100 km/u accelereert, vermeldt Mercedes niet eens. Wellicht omdat het niet uit te drukken valt in cijfers. De Mercedes-AMG Project One sprint in minder dan 6 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u.
Deze F1-hypercar moet de Porsche 918 Spyder, Ferrari Enzo en McLaren P1 ver achter zich laten. Zonder belastingen kost de Mercedes-AMG Project One 2.275.000 euro. Slechts 275 exemplaren verlaten de fabriek.
Paul heeft op 15 september 2019 geschreven:
Lijkt op Ferrari Dino 246 GT (in modern jasje)
Chris heeft op 13 september 2017 geschreven:
Lelijk van voren en maar een 1,6 liter turbo V6, wel met 1000 pk, maar hoeveel km houdt uit die het uit? Geef mij maar een mooie Ferrari met een atmosferische V12.
1scheveninger heeft op 12 september 2017 geschreven:
Met zo’n muil slokt-ie al zijn tegenstanders zonder veel problemen op!