
Het grote voordeel van teksten schrijven op een scherm in plaats van op papier, is dat je geen vlekken van tranen ziet. Want we beginnen deze week met een dikke domper: de Mercedes-AMG S 65 Final Edition is, zoals eerder aangekondigd, de laatste V12 van AMG. Voorlopig, maar waarschijnlijk ook wel voor altijd. Als je dacht dat V12-motoren goed konden huilen – hoor dan eens een autofan als hij hoort dat de V12-motor verdwijnt.
Waarom is het zo jammer dat de motor verdwijnt?
Op papier had de S-klasse met zijn 6,0-liter biturbo V12 nooit echt bestaansrecht, want de prestaties van de S 63 waren vrijwel identiek. De V8-versie stuurt het vermogen naar alle wielen in plaats van enkel de achterwielen en hij kost aanzienlijk minder. Zoals we hierboven al zeiden: soms is het beter om geen papier te gebruiken.
Want de Mercedes-AMG S 65 is een prestigeobject. De V12 houdt bijna stationair moeiteloos elk mindercilindertje bij. Als je vermogen nodig hebt, dan heeft de V12 dat. Als je dat niet nodig hebt, zet de twaalfcilinder zijn vermogen om in boterzacht comfort en rust. Wie zich niet druk maakt om geld, neemt een V12. Waarom denk je dat Rolls-Royce nog altijd de enorme motor toepast?
Wat maakt de Mercedes-AMG S 65 Final Edition zo bijzonder?
Wanneer was de laatste keer dat je een gloednieuwe Mercedes zag die vanuit de fabriek al matbronzen velgen kreeg? Volgens het merk is de Mercedes-AMG S 65 Final Edition een collector’s item en slechts 130 stuks zullen het levenslicht zien. Alle speciaaltjes voert Mercedes uit in de kleur obsidiaanzwart met de accentkleur matbrons. De autohoes krijg je er gratis bij.
Het interieur is knalzwart met koperkleurige siernaden. Het plaatje op de middenconsole geeft overigens altijd ‘1 of 130’ aan, ook als je de 56ste bestelling plaatst. Het beroemde AMG-motorplaatje is voor de gelegenheid speciaal vormgegeven. In zijn laatste uitmonstering produceert de 6,0-liter V12-motor nog altijd 630 pk en 1.000 Nm en de topsnelheid is 300 km/u.
Het sprintje naar de 100 km/u is in 4,1 seconden klaar. Al kunnen we je uit ervaring vertellen dat, gezien het vermogen en de achterwielaandrijving, die prestaties niet altijd even makkelijk te matchen zijn. We zullen hem gaan missen, de fijne kluit vermogen. En wie weet heeft AMG ooit nog eens een gekke bui en brengt het de V12 terug. Al is het maar met een elektromotor…
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
