
Het grote voordeel van teksten schrijven op een scherm in plaats van op papier, is dat je geen vlekken van tranen ziet. Want we beginnen deze week met een dikke domper: de Mercedes-AMG S 65 Final Edition is, zoals eerder aangekondigd, de laatste V12 van AMG. Voorlopig, maar waarschijnlijk ook wel voor altijd. Als je dacht dat V12-motoren goed konden huilen – hoor dan eens een autofan als hij hoort dat de V12-motor verdwijnt.
Waarom is het zo jammer dat de motor verdwijnt?
Op papier had de S-klasse met zijn 6,0-liter biturbo V12 nooit echt bestaansrecht, want de prestaties van de S 63 waren vrijwel identiek. De V8-versie stuurt het vermogen naar alle wielen in plaats van enkel de achterwielen en hij kost aanzienlijk minder. Zoals we hierboven al zeiden: soms is het beter om geen papier te gebruiken.
Want de Mercedes-AMG S 65 is een prestigeobject. De V12 houdt bijna stationair moeiteloos elk mindercilindertje bij. Als je vermogen nodig hebt, dan heeft de V12 dat. Als je dat niet nodig hebt, zet de twaalfcilinder zijn vermogen om in boterzacht comfort en rust. Wie zich niet druk maakt om geld, neemt een V12. Waarom denk je dat Rolls-Royce nog altijd de enorme motor toepast?
Wat maakt de Mercedes-AMG S 65 Final Edition zo bijzonder?
Wanneer was de laatste keer dat je een gloednieuwe Mercedes zag die vanuit de fabriek al matbronzen velgen kreeg? Volgens het merk is de Mercedes-AMG S 65 Final Edition een collector’s item en slechts 130 stuks zullen het levenslicht zien. Alle speciaaltjes voert Mercedes uit in de kleur obsidiaanzwart met de accentkleur matbrons. De autohoes krijg je er gratis bij.
Het interieur is knalzwart met koperkleurige siernaden. Het plaatje op de middenconsole geeft overigens altijd ‘1 of 130’ aan, ook als je de 56ste bestelling plaatst. Het beroemde AMG-motorplaatje is voor de gelegenheid speciaal vormgegeven. In zijn laatste uitmonstering produceert de 6,0-liter V12-motor nog altijd 630 pk en 1.000 Nm en de topsnelheid is 300 km/u.
Het sprintje naar de 100 km/u is in 4,1 seconden klaar. Al kunnen we je uit ervaring vertellen dat, gezien het vermogen en de achterwielaandrijving, die prestaties niet altijd even makkelijk te matchen zijn. We zullen hem gaan missen, de fijne kluit vermogen. En wie weet heeft AMG ooit nog eens een gekke bui en brengt het de V12 terug. Al is het maar met een elektromotor…
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
