
Het grote voordeel van teksten schrijven op een scherm in plaats van op papier, is dat je geen vlekken van tranen ziet. Want we beginnen deze week met een dikke domper: de Mercedes-AMG S 65 Final Edition is, zoals eerder aangekondigd, de laatste V12 van AMG. Voorlopig, maar waarschijnlijk ook wel voor altijd. Als je dacht dat V12-motoren goed konden huilen – hoor dan eens een autofan als hij hoort dat de V12-motor verdwijnt.
Waarom is het zo jammer dat de motor verdwijnt?
Op papier had de S-klasse met zijn 6,0-liter biturbo V12 nooit echt bestaansrecht, want de prestaties van de S 63 waren vrijwel identiek. De V8-versie stuurt het vermogen naar alle wielen in plaats van enkel de achterwielen en hij kost aanzienlijk minder. Zoals we hierboven al zeiden: soms is het beter om geen papier te gebruiken.
Want de Mercedes-AMG S 65 is een prestigeobject. De V12 houdt bijna stationair moeiteloos elk mindercilindertje bij. Als je vermogen nodig hebt, dan heeft de V12 dat. Als je dat niet nodig hebt, zet de twaalfcilinder zijn vermogen om in boterzacht comfort en rust. Wie zich niet druk maakt om geld, neemt een V12. Waarom denk je dat Rolls-Royce nog altijd de enorme motor toepast?
Wat maakt de Mercedes-AMG S 65 Final Edition zo bijzonder?
Wanneer was de laatste keer dat je een gloednieuwe Mercedes zag die vanuit de fabriek al matbronzen velgen kreeg? Volgens het merk is de Mercedes-AMG S 65 Final Edition een collector’s item en slechts 130 stuks zullen het levenslicht zien. Alle speciaaltjes voert Mercedes uit in de kleur obsidiaanzwart met de accentkleur matbrons. De autohoes krijg je er gratis bij.
Het interieur is knalzwart met koperkleurige siernaden. Het plaatje op de middenconsole geeft overigens altijd ‘1 of 130’ aan, ook als je de 56ste bestelling plaatst. Het beroemde AMG-motorplaatje is voor de gelegenheid speciaal vormgegeven. In zijn laatste uitmonstering produceert de 6,0-liter V12-motor nog altijd 630 pk en 1.000 Nm en de topsnelheid is 300 km/u.
Het sprintje naar de 100 km/u is in 4,1 seconden klaar. Al kunnen we je uit ervaring vertellen dat, gezien het vermogen en de achterwielaandrijving, die prestaties niet altijd even makkelijk te matchen zijn. We zullen hem gaan missen, de fijne kluit vermogen. En wie weet heeft AMG ooit nog eens een gekke bui en brengt het de V12 terug. Al is het maar met een elektromotor…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
