
Buiten het winterseizoen (en zelfs dan is het niet zo’n goed idee) zul jij niet vaak je auto minutenlang stationair laten lopen om de motor op te warmen. Voor eigenaren van de Mercedes-AMG One is het iedere dag winter, maar dan zonder de sneeuw en vrieskou. Al die arme eigenaren van een Mercedes-AMG One (heb medelijden!) moeten geduld hebben als ze met hun straatlegale F1-auto gaan rijden.
Nico Rosberg laat op zijn YouTube-kanaal zien dat hij zijn AMG One gaat ophalen. Voordat je de V6 mag starten, moeten vier van de zes katalysatoren opwarmen naar 500 graden Celsius. Dit gebeurt met verwarmingselementen in de katalysatoren. Het opwarmen duurt ongeveer anderhalve minuut. Overigens mag je in die tijd wel alvast elektrisch de straat uitrijden.
Is de F1-motor eenmaal gestart, dan komt ie heel snel op temperatuur. De V6 is na 5 tot 8 minuten stationair draaien al warm genoeg om tot de begrenzer te jagen. Rij je de motor rustig warm, dan kun je na 2 tot 5 minuten al vlammen. Bij een normale straatauto wacht je het liefst minimaal een kwartier, maar de echte liefhebbers zullen twintig minuten aanhouden.
Wanneer Mercedes de motor van de AMG One blokkeert
In die 2 tot 8 minuten, moet je de motor niet uitzetten, want dan kan het zijn dat de motor softwarematig geblokkeerd wordt. ‘Als je het [onderbreken van de opstartprocedure] zes keer achter elkaar doet, blokkeren we de aandrijflijn. Je moet mij dan bellen, dan komen we langs met een laptop’, vertelt de man in de AMG One-jas. Mensen die ooit een wankelmotor hebben gehad, zullen nu trauma’s herleven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Mercedes wil nooit meer een straatauto met een F1-motor bouwen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Extreme E: hier kijk je het dit weekend

Hamilton vs Rosberg: nu ook in Extreme E

Nico Rosberg vindt Max Verstappen de irritantste coureur

Het moment dat Rosberg stopte met F1

Nico Rosberg stopt met F1!

Alle F1-crashes van 2016

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

“Voordat je de V6 mag starten, moeten vier van de zes katalysatoren opwarmen naar 500 graden Celsius.”
Ik neem aan dat dit alleen om de uitstoot gaat en verder geen enkele technische onderbouwing kent?
Jammer, dat mis ik wel in het artikel: Waarom?
Wat is er met die wankelmotor, dat hieraan herinnert? Die hadden geen software-opstart-fase, geen blokkade, voorverwarmde katalysatoren of anderszins, toch? (De oude NSU RO80 Wankel motoren, en de latere Mazda’s].
Dat die wankel motoren wellicht wat gevoeliger waren voor olieverbruik,.. en lekker hoogtoerig zijn. En misschien wat dorstig 😉 , dat lees ik hier bij deze Mercedes niet terug.
Op zo’n auto horen geen katalysatoren, gewoon straight pipes.
Ja eens maarja dan komt ‘ie nooit op kenteken natuurlijk.