
Buiten het winterseizoen (en zelfs dan is het niet zo’n goed idee) zul jij niet vaak je auto minutenlang stationair laten lopen om de motor op te warmen. Voor eigenaren van de Mercedes-AMG One is het iedere dag winter, maar dan zonder de sneeuw en vrieskou. Al die arme eigenaren van een Mercedes-AMG One (heb medelijden!) moeten geduld hebben als ze met hun straatlegale F1-auto gaan rijden.
Nico Rosberg laat op zijn YouTube-kanaal zien dat hij zijn AMG One gaat ophalen. Voordat je de V6 mag starten, moeten vier van de zes katalysatoren opwarmen naar 500 graden Celsius. Dit gebeurt met verwarmingselementen in de katalysatoren. Het opwarmen duurt ongeveer anderhalve minuut. Overigens mag je in die tijd wel alvast elektrisch de straat uitrijden.
Is de F1-motor eenmaal gestart, dan komt ie heel snel op temperatuur. De V6 is na 5 tot 8 minuten stationair draaien al warm genoeg om tot de begrenzer te jagen. Rij je de motor rustig warm, dan kun je na 2 tot 5 minuten al vlammen. Bij een normale straatauto wacht je het liefst minimaal een kwartier, maar de echte liefhebbers zullen twintig minuten aanhouden.
Wanneer Mercedes de motor van de AMG One blokkeert
In die 2 tot 8 minuten, moet je de motor niet uitzetten, want dan kan het zijn dat de motor softwarematig geblokkeerd wordt. ‘Als je het [onderbreken van de opstartprocedure] zes keer achter elkaar doet, blokkeren we de aandrijflijn. Je moet mij dan bellen, dan komen we langs met een laptop’, vertelt de man in de AMG One-jas. Mensen die ooit een wankelmotor hebben gehad, zullen nu trauma’s herleven.
4 reacties op “Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Mercedes wil nooit meer een straatauto met een F1-motor bouwen

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Extreme E: hier kijk je het dit weekend

Hamilton vs Rosberg: nu ook in Extreme E

Nico Rosberg vindt Max Verstappen de irritantste coureur

Het moment dat Rosberg stopte met F1

Nico Rosberg stopt met F1!

Alle F1-crashes van 2016

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

“Voordat je de V6 mag starten, moeten vier van de zes katalysatoren opwarmen naar 500 graden Celsius.”
Ik neem aan dat dit alleen om de uitstoot gaat en verder geen enkele technische onderbouwing kent?
Jammer, dat mis ik wel in het artikel: Waarom?
Wat is er met die wankelmotor, dat hieraan herinnert? Die hadden geen software-opstart-fase, geen blokkade, voorverwarmde katalysatoren of anderszins, toch? (De oude NSU RO80 Wankel motoren, en de latere Mazda’s].
Dat die wankel motoren wellicht wat gevoeliger waren voor olieverbruik,.. en lekker hoogtoerig zijn. En misschien wat dorstig 😉 , dat lees ik hier bij deze Mercedes niet terug.
Op zo’n auto horen geen katalysatoren, gewoon straight pipes.
Ja eens maarja dan komt ‘ie nooit op kenteken natuurlijk.