
Buiten het winterseizoen (en zelfs dan is het niet zo’n goed idee) zul jij niet vaak je auto minutenlang stationair laten lopen om de motor op te warmen. Voor eigenaren van de Mercedes-AMG One is het iedere dag winter, maar dan zonder de sneeuw en vrieskou. Al die arme eigenaren van een Mercedes-AMG One (heb medelijden!) moeten geduld hebben als ze met hun straatlegale F1-auto gaan rijden.
Nico Rosberg laat op zijn YouTube-kanaal zien dat hij zijn AMG One gaat ophalen. Voordat je de V6 mag starten, moeten vier van de zes katalysatoren opwarmen naar 500 graden Celsius. Dit gebeurt met verwarmingselementen in de katalysatoren. Het opwarmen duurt ongeveer anderhalve minuut. Overigens mag je in die tijd wel alvast elektrisch de straat uitrijden.
Is de F1-motor eenmaal gestart, dan komt ie heel snel op temperatuur. De V6 is na 5 tot 8 minuten stationair draaien al warm genoeg om tot de begrenzer te jagen. Rij je de motor rustig warm, dan kun je na 2 tot 5 minuten al vlammen. Bij een normale straatauto wacht je het liefst minimaal een kwartier, maar de echte liefhebbers zullen twintig minuten aanhouden.
Wanneer Mercedes de motor van de AMG One blokkeert
In die 2 tot 8 minuten, moet je de motor niet uitzetten, want dan kan het zijn dat de motor softwarematig geblokkeerd wordt. ‘Als je het [onderbreken van de opstartprocedure] zes keer achter elkaar doet, blokkeren we de aandrijflijn. Je moet mij dan bellen, dan komen we langs met een laptop’, vertelt de man in de AMG One-jas. Mensen die ooit een wankelmotor hebben gehad, zullen nu trauma’s herleven.
4 reacties op “Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor”
Laat een antwoord achter aan Frank Reactie annuleren
Meer van TopGear


Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Mercedes wil nooit meer een straatauto met een F1-motor bouwen

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Extreme E: hier kijk je het dit weekend

Hamilton vs Rosberg: nu ook in Extreme E

Nico Rosberg vindt Max Verstappen de irritantste coureur

Het moment dat Rosberg stopte met F1

Nico Rosberg stopt met F1!

Alle F1-crashes van 2016

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

“Voordat je de V6 mag starten, moeten vier van de zes katalysatoren opwarmen naar 500 graden Celsius.”
Ik neem aan dat dit alleen om de uitstoot gaat en verder geen enkele technische onderbouwing kent?
Jammer, dat mis ik wel in het artikel: Waarom?
Wat is er met die wankelmotor, dat hieraan herinnert? Die hadden geen software-opstart-fase, geen blokkade, voorverwarmde katalysatoren of anderszins, toch? (De oude NSU RO80 Wankel motoren, en de latere Mazda’s].
Dat die wankel motoren wellicht wat gevoeliger waren voor olieverbruik,.. en lekker hoogtoerig zijn. En misschien wat dorstig 😉 , dat lees ik hier bij deze Mercedes niet terug.
Op zo’n auto horen geen katalysatoren, gewoon straight pipes.
Ja eens maarja dan komt ‘ie nooit op kenteken natuurlijk.