Als automerken een nieuwe ontwerptaal introduceren, proberen ze weleens krampachtig het nieuwe smoeltje op oudere modellen te boetseren. Kijk maar naar Lexus en hun Spindle Grille: die moet ineens overal heel geforceerd opgezet worden. Mercedes heeft erg goed in de smiezen wanneer ze wél en niet te hard moeten faceliften. De E-klasse in 2013 kreeg volledig andere koplampen en dat stond ‘m erg goed.
De nieuwe designtaal van de CLS en de A-klasse past vermoedelijk niet zo goed op de Mercedes C-klasse, dus de facelift is erg minimaal. Bovendien verkocht Mercedes vorig jaar 415.000 exemplaren van de C-klasse – hij viel dus al genoeg in de smaak.
Dus wat is er nieuw?
Niet veel, dus. De koplampen (met multibeam-led) en achterlichten worden lichtjes opgepoetst, de bumpers zijn iets aangepast en krijgen een zilveren of chromen sierlijst. Vanbinnen komt het bedieningselement van de S-klasse naar de C-klasse en ook een rits rij-assistenten vinden hun weg naar de sedan (en station). Soort van opmerkelijk: waar de nieuwe A-klasse wél dat doorlopende dubbele breedbeeldscherm krijgt, doet de C het voorlopig nog gewoon met een losstaand scherm in het midden.
Voor het interieur mag je nu ook kiezen uit magmagrijs en zadelbruin. Mercedes spreekt over nieuwe benzine- en dieselmotoren, maar houdt details nog even stil tot de autoshow van Genève.
Timo heeft op 14 februari 2018 geschreven:
A klasse is een volledig nieuw model. De C klasse is een facelift. Moet je nooit veel van verwachten. Tevens heeft de gefacelifte C klasse een nieuw stuur en andere klokkenwinkel.