Als je kijkt naar de geschiedenis van Maybach en als je kijkt naar de concurrentie, dan zou je best mogen aannemen dat de eerste elektrische Maybach een grote sedan moet zijn. Het probleem is alleen dat de EQS Limousine vanwege de binnenruimte misschien niet de meest geschikte basis is voor een auto waar de beste plek achterin moet zijn. Daarom is deze EQS 680 SUV de eerste elektrische auto van Maybach.
Omdat de beste plek achterin is, plaatst Mercedes geen achterbank maar twee losse zetels achterin de Maybach EQS 680 SUV. Deze stoelen kunnen heerlijk onderuit zakken terwijl jij champagne drinkt uit de koeler achterin. Een groot verschil met de normale EQS is de speciale hoedenplank. Deze is extra dik waardoor je het afgesloten gevoel van een sedan moet krijgen. Ook zorgt deze voor extra geluidsisolatie.
De achterste passagiers kunnen films kijken op 11,6-inch schermpjes, maar ze kunnen ook vanaf de achterste stoelen de navigatie instellen. Specifiek voor de duurste versie van de EQS is er een Maybach-modus voor het Hyperscreen op het dashboard. Hierbij bewegen de naalden van de tellers volgens het merk als een ‘zijden sjaal door de wind’.
De two-tone lak op de Mercedes-Maybach EQS SUV
Om de ultieme Maybach-uitstraling te creeëren, kun je de EQS in een two-tone lak bestellen. Dit kost – vóór belastingen – rond de 20.000 euro extra. De voornaamste reden dat deze optie zo duur is, is ongetwijfeld omdat ze het kúnnen vragen, maar ook omdat er een hoop handwerk in de speciale lak zit.
Er zijn medewerkers speciaal opgeleid om de carrosserie af te plakken en tussen het spuiten door wordt er meerdere keren met de hand geschuurd zodat er minder hoogteverschil tussen de laklagen zit. Bij de meeste two-tone lakken kun je de scheidingslijn echt voelen, en bij de EQS is dat minder het geval.
Ook nieuw is de volledig vlakke plaat voorop. Bij de normale EQS zag je hier nog de radar zitten, maar nu dient de volledige grille als radar. Het oogt allemaal net even wat afgewerkter. Ook staat het Mercedes-logo nu trots op de motorkap. Volgens Maybach kost de rechtopstaande ster op de neus je geen actieradius. Verder herken je de Maybach aan de logootjes op de inzetstukken in de voorbumper, de logo’s achter de zijruiten en de verlichting in de kofferklep is net even anders.
Ook de Mercedes-Maybach EQS SUV heeft putdeksels
Net als bij veel andere elektrische auto’s, maakt Maybach de velgen van de EQS zo afgesloten mogelijk. Het grappige is dat het bij de Maybach nauwelijks opvalt, want het merk leverde ruim voor het hele elektrische gedoe al graag putdeksels onder de sedans. De velgen zijn leverbaar in maatje 21 of 22 inch.
De überluxe versie krijgt alvast de updates die pas later naar de rest van de elektrische line-up komt. Zo koppelt de elektromotor vóór fysiek los van de voorwielen als zijn hulp niet gewenst is en de warmte van de accu wordt gebruikt voor de verwarming. Deze ingrepen voegen op papier geen actieradius toe, maar in de praktijk zou het een paar procentjes moeten schelen.
De Mercedes-Maybach EQS 680 SUV is trouwens ook de krachtigste van alle EQS SUV’s. De twee elektromotoren hebben een gecombineerd vermogen van 660 pk. Het koppel is 950 Nm. Hiermee is een 0-100-tijd mogelijk van 4,4 seconden. De topsnelheid is 210 km/u, maar als je je inhoudt dan moet je een actieradius van 600 kilometer kunnen halen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar hij zal in ieder geval niet goedkoper zijn dan de EQS 580 van 167.000 euro.
Reacties