TopGear reed zojuist de geheel nieuwe Mini. In het volgende nummer lees je ons volledige rijverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Mini
Uitvoering: Cooper
Locatie: omgeving van San Juan, Puerto Rico
Weersomstandigheden: 29 graden, zon, soms een tropisch buitje, echt winterweer dus

Wat reden we?
De derde generatie New Mini, die er misschien uitziet als een facelift maar in feite compleet nieuw is.

Beviel het?
Jazeker. De Mini is een stuk groter geworden en we vreesden even dat dit een negatief effect zou hebben op het kleine-auto-gooi-en-smijtgevoel dat zo typerend is voor het model. Uiteraard – we hebben het tenslotte over BMW-ingenieurs – is dat in het geheel niet het geval. De Mini is lichtvoetig en kwiek, de nieuwe zesbak schakelt als een droom en de besturing is directer dan sommige topboksers. Kortom: het is weer een klein feestje.

Nog bijzonderheden?
Best wel. Om te beginnen de motor: de Cooper, voorheen niet bepaald een snelheidsmonster, krijgt een zuinige 1,5-liter driecilinder turbomotor die er behoorlijk de gang in weet te krijgen. Van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden voor de op één na goedkoopste uitvoering, daar kun je nog eens mee aankomen. Het blok klinkt leuk en heeft een beste bult koppel onderin. Ook komt de Mini nu met instelbare rijmodussen (onderstel, gaspedaal, besturing), de nieuwste connectiviteitsopties, meer veiligheid en zaken als adaptieve cruisecontrole en led-verlichting.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De Mini is nu te bestellen en staat zeer binnenkort bij de dealers. Hij komt er wederom als One, Cooper en Cooper S; dieselopties zijn er voorlopig in de vorm van de One D en Cooper D. Een snellere diesel (SD) volgt ongetwijfeld nog, net als een hete John Cooper Works benzinetopper. De Nederlandse prijzen beginnen bij 18.495 euro voor de One (1.2 driecilinder turbo, 102 pk). De door ons geteste Cooper moet 21.495 euro opbrengen.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Over het uiterlijk valt te twisten (hoewel het snel went), maar op technisch vlak is de nieuwe Mini ontegenzeggelijk een schot in de roos. Groter zonder dat ie groter voelt, meer slimme technologieën en veiligheid terwijl het gewicht afnam, snoepjes van motoren en hetzelfde scherpe dreumesgedrag waarmee ie ooit de wereld voor zich won; het moet raar lopen, wil dit geen succesnummertje worden.

Reacties

Meer van TopGear