TopGear stapt net uit de nieuwe Mini Cooper SE. In ons komende nummer (half februari in de winkel) lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini
Uitvoering: Cooper SE
Locatie: Miami, Florida, VS
Weersomstandigheden: 25 graden en zonnig
Was er niet al eens een elektrische Mini?
Jazeker: de Mini E, die alweer uit 2008 dateert. Dat was een elektrisch prototype op basis van de vorige generatie Mini. Hij kon (iets) verder rijden dan deze nieuwe Mini Cooper SE, maar er pasten maar twee mensen in omdat de rest van de ruimte door accu’s werd ingenomen. Vooruitgang, dus.
Hoe ver kan de Mini Cooper SE dan rijden?
Volgens Mini tussen de 235 en 270 kilometer. Volgens de boordcomputer als we aan onze testrit beginnen – Sport-stand, airco en radio aan – zo’n 180 kilometer. Dat is inderdaad niet veel, maar uitgerekend de Mini is oorspronkelijk bedoeld als handig stadsautootje. Een niet al te grote actieradius zou dus in theorie geen ramp moeten zijn.
Verdere specs?
De Mini Cooper SE heeft een elektromotor tussen z’n voorwielen van 184 pk en 270 Nm. Daarmee gaat ie van 0 naar 100 in 7,3 seconden (en, zo benadrukt Mini, van 0 naar 60 km/u in 3,9 seconden) en haalt ie een begrensde top van 150 km/u. Zijn accu meet 32,6 kWh en heeft geen invloed op de bagageruimte. Hij valt met een 50-kW snellader in een dik halfuur tot 80 procent op te laden.
Ziet eruit als een gewone Mini.
Dat is ook de bedoeling. Een dichte grille, wat gele accenten (bij Mini gaan ze eens niet voor groen, blauw of koper) en een nieuw tellerscherm zijn de grootste optische wijzigingen. Mag het voor jou iets gekker zijn, dan kun je de bijzondere vierspaaks wielen bestellen die op onze testauto zitten. Die springen er gegarandeerd uit.
Rijdt ie ook als een gewone Mini?
Opvallend genoeg: best wel. En dat is een behoorlijke prestatie van z’n makers. De Mini Cooper SE is zo’n 145 kilo zwaarder dan een vergelijkbare Cooper S, maar het gewicht zit grotendeels in de bodem, waar de accu’s zich bevinden. In Miami zijn er niet echt veel bochten te vinden, maar het enkele klaverblad dat we aanvallen, neemt de Cooper SE vlak en rap.
Is dit dan eindelijk een elektrische auto die ook echt leuk is om mee te sturen?
Ja, ondanks de beperkte mogelijkheden om dat echt te testen, durven we dat wel te stellen. De besturing voelt rond het middelpunt wat soft, maar zeker in de Sport-modus hangt er een mooi gewicht aan, en de overbrenging is Mini-waardig direct. De Cooper SE is een levendig en lollig pakketje, precies zoals je van een Mini mag verwachten.
Wat kost al dat moois?
In Nederland biedt Mini de Cooper SE aan vanaf 34.900 euro – dat is goedkoper dan de minder krachtige (maar verder rijdende) Opel Corsa-e en de nieuwe Honda e. In België koop je ‘m vanaf 33.100 euro. Standaard komt ie al met aardig wat goodies, waaronder led-verlichting, navigatie en klimaatcontrole. In maart vinden de eerste exemplaren hun weg naar onze wegen.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Cooper SE in TopGear Magazine 177, vanaf 20 februari in de winkel.
Reacties