
Het ontwerp van de moderne Mini aan het begin van deze eeuw was een schot in de roos. Voor de ontwerpers van Mini is het daarom haast onmogelijk om ingrijpende veranderingen door te voeren. Geef maar eerlijk toe: kun jij de verschillende generaties uit elkaar houden? En als het ontwerp toch zo weinig kan veranderen, waarom zou je dan een compleet nieuwe auto tekenen? Daarom is deze generatie van de Mini toe aan zijn tweede facelift.
Ja, de Mini 3-deurs, Mini 5-deurs en Mini Cabrio gaan voor de tweede keer onder het mes. Bij de vorige facelift in 2018 waren de wijzigingen minimaal. De facelift kenmerkt zich door een grotere grille en een hexagonale omlijsting, nieuwe luchtinlaten en meer uitgesproken wielkasten. Volgens Mini ziet de auto er ‘nog moderner uit door middel van reductie’. Juist. Naast de grille is het tweekleurige dak (met een verloopje) het grote nieuws.
De bestuurder grijpt een nieuw stuur vast en alle Mini’s krijgen het digitale dashboard uit de elektrische Mini Cooper SE en de Mini GP. Op het 8,8-inch scherm draait een nieuw besturingssysteem. De luchtroosters zijn netter geïntegreerd in het dashboard en er is minder chroom. De trekstok van de handrem is nu een knopje. De motoren blijven hetzelfde, maar Mini installeert wel een nieuw adaptief onderstel dat voor nog meer ‘kartgevoel’ zou moeten zorgen.
Gaat de Mini de tien jaar aantikken?
Na een facelift gaat een auto vaak nog drie tot vier jaar mee. Dat betekent dat deze generatie Mini bijna tien jaar oud is als hij met pensioen mag – áls hij dan met pensioen mag. Of dat erg is? Nee hoor. Met de facelift kan de Mini er weer eventjes tegenaan. Bovendien: zo’n retro-ontwerp heeft vaak beduidend minder last van ouderdomsverschijnselen.
Prijzen van de Mini facelift
De goedkoopste Mini is de 3-deurs met 75 pk. Deze kost 25.300 euro. De duurste ‘gewone’ 3-deurs is de Cooper S met 178 pk en een prijs van 35.900 euro. De 5-deurs neem je mee vanaf 26.900 euro. De cabriolet kost je minimaal 31.200 euro. De Mini John Cooper Works kost nu 45.900 euro en de elektrische Cooper SE is er vanaf 36.200 euro. In maart 2021 verschijnt de facelift van de Mini in de showrooms.


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
