
Het ontwerp van de moderne Mini aan het begin van deze eeuw was een schot in de roos. Voor de ontwerpers van Mini is het daarom haast onmogelijk om ingrijpende veranderingen door te voeren. Geef maar eerlijk toe: kun jij de verschillende generaties uit elkaar houden? En als het ontwerp toch zo weinig kan veranderen, waarom zou je dan een compleet nieuwe auto tekenen? Daarom is deze generatie van de Mini toe aan zijn tweede facelift.
Ja, de Mini 3-deurs, Mini 5-deurs en Mini Cabrio gaan voor de tweede keer onder het mes. Bij de vorige facelift in 2018 waren de wijzigingen minimaal. De facelift kenmerkt zich door een grotere grille en een hexagonale omlijsting, nieuwe luchtinlaten en meer uitgesproken wielkasten. Volgens Mini ziet de auto er ‘nog moderner uit door middel van reductie’. Juist. Naast de grille is het tweekleurige dak (met een verloopje) het grote nieuws.
De bestuurder grijpt een nieuw stuur vast en alle Mini’s krijgen het digitale dashboard uit de elektrische Mini Cooper SE en de Mini GP. Op het 8,8-inch scherm draait een nieuw besturingssysteem. De luchtroosters zijn netter geïntegreerd in het dashboard en er is minder chroom. De trekstok van de handrem is nu een knopje. De motoren blijven hetzelfde, maar Mini installeert wel een nieuw adaptief onderstel dat voor nog meer ‘kartgevoel’ zou moeten zorgen.
Gaat de Mini de tien jaar aantikken?
Na een facelift gaat een auto vaak nog drie tot vier jaar mee. Dat betekent dat deze generatie Mini bijna tien jaar oud is als hij met pensioen mag – áls hij dan met pensioen mag. Of dat erg is? Nee hoor. Met de facelift kan de Mini er weer eventjes tegenaan. Bovendien: zo’n retro-ontwerp heeft vaak beduidend minder last van ouderdomsverschijnselen.
Prijzen van de Mini facelift
De goedkoopste Mini is de 3-deurs met 75 pk. Deze kost 25.300 euro. De duurste ‘gewone’ 3-deurs is de Cooper S met 178 pk en een prijs van 35.900 euro. De 5-deurs neem je mee vanaf 26.900 euro. De cabriolet kost je minimaal 31.200 euro. De Mini John Cooper Works kost nu 45.900 euro en de elektrische Cooper SE is er vanaf 36.200 euro. In maart 2021 verschijnt de facelift van de Mini in de showrooms.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien
