
De leukste Mini van het stel, want de krachtigste en geen SUV, schitterde sinds sinds de facelift door afwezigheid. De Mini John Cooper Works had wat meer moeite om aan de nieuwe WLTP-uitstooteisen te voldoen. Maar er komt inmiddels witte rook uit de schoorsteen van de Hams Hall-fabriek in het VK. In maart volgend jaar kun je weer instappen in de Mini John Cooper Works.
Je herkent de vernieuwde Mini John Cooper Works niet aan zijn ‘Union Jack’-achterlichten, want die zitten sinds de facelift ook op z’n minder potente broertjes. Maar wel aan een dikkere bodykit, 17-inch wielen en grotere remmen. De 2,0-liter viercilinder produceert nog altijd 231 pk en de nodige plofjes.
Door de versnellingen wiebelen doe je zelf in de Mini John Cooper Works. Is het samenspel tussen je linkervoet en de pook in orde, dan sprint je in 6,3 seconden naar de 100 km/u. Van 80 naar 120 km/u accelereren doet de Mini in een kleine 5,6 seconden.
Een achttraps automaat is een optie in zowel de dichte versie als de cabrio. Prestatiecijfers voor deze transmissie communiceert Mini niet, maar voorheen sprintte de automaat in 6,1 seconden naar de 100 km/u. Zo veel werd er technisch niet veranderd, dus verwacht soortgelijke getallen van de vernieuwde vlotterik.
De prijzen van de Mini John Cooper Works volgen later. De pre-facelift kostte in Nederland ongeveer 42.000 euro en aangezien de WLTP-uitstoot vaak iets hoger is, kun je verwachten dat de prijs ook een stukje zal toenemen.
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Mini Countryman JCW All4 review: Hoe rijdt de niet-elektrische grote Mini JCW?

De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

De nieuwe Mini Countryman is niet alleen elektrisch: hij komt ook als snelle JCW

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller
