
De leukste Mini van het stel, want de krachtigste en geen SUV, schitterde sinds sinds de facelift door afwezigheid. De Mini John Cooper Works had wat meer moeite om aan de nieuwe WLTP-uitstooteisen te voldoen. Maar er komt inmiddels witte rook uit de schoorsteen van de Hams Hall-fabriek in het VK. In maart volgend jaar kun je weer instappen in de Mini John Cooper Works.
Je herkent de vernieuwde Mini John Cooper Works niet aan zijn ‘Union Jack’-achterlichten, want die zitten sinds de facelift ook op z’n minder potente broertjes. Maar wel aan een dikkere bodykit, 17-inch wielen en grotere remmen. De 2,0-liter viercilinder produceert nog altijd 231 pk en de nodige plofjes.
Door de versnellingen wiebelen doe je zelf in de Mini John Cooper Works. Is het samenspel tussen je linkervoet en de pook in orde, dan sprint je in 6,3 seconden naar de 100 km/u. Van 80 naar 120 km/u accelereren doet de Mini in een kleine 5,6 seconden.
Een achttraps automaat is een optie in zowel de dichte versie als de cabrio. Prestatiecijfers voor deze transmissie communiceert Mini niet, maar voorheen sprintte de automaat in 6,1 seconden naar de 100 km/u. Zo veel werd er technisch niet veranderd, dus verwacht soortgelijke getallen van de vernieuwde vlotterik.
De prijzen van de Mini John Cooper Works volgen later. De pre-facelift kostte in Nederland ongeveer 42.000 euro en aangezien de WLTP-uitstoot vaak iets hoger is, kun je verwachten dat de prijs ook een stukje zal toenemen.
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Mini Countryman JCW All4 review: Hoe rijdt de niet-elektrische grote Mini JCW?

De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

De nieuwe Mini Countryman is niet alleen elektrisch: hij komt ook als snelle JCW

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
