Een anonieme tipgever in een digitale regenjas tipte ons over een Ferrari F40 in Amerika, die een Nederlands kenteken zou dragen. Een kentekencheck leerde dat het kenteken al sinds 2012 geen APK meer zou hebben, dus we besloten te gaan graven in de geschiedenis van de Nederlandse Ferrari F40 in Amerika. Het blijkt dat de ooit snelste auto ter wereld een roerig leven heeft gehad.

De fabrieksmedewerkers van Ferrari draaiden in 1990 het laatste schroefje vast van deze F40. Vanuit het zonnige Maranello wordt de auto naar Zweden vervoerd, waar de auto zijn eerste twee levensjaren doorbrengt. In 1992 wordt de auto gekocht door een Nederlander en ontvangt de auto zijn gele kentekenplaten. Op Ferrari Registery zijn foto’s te vinden van de Ferrari F40 op de paddock van Circuit Zandvoort tijdens de Italia A Zandvoort-dag. De auto stond een tijdje in de showroom van de inmiddels verdwenen Ferrari-dealer Auto Prominent in Eindhoven. Het pand ging vier jaar geleden plat.

Daarna leefde de Ferrari F40 een betrekkelijk normaal leven. Het internet begint vorm aan te nemen en zo hier en daar zijn foto’s te vinden van de Ferrari bij evenementen, of bij de garage voor een beurtje. Bij de laatste Nederlandse eigenaar (die Quote schatte op 240 miljoen euro) neemt het verhaal een wending. In 2012 komt de auto weer in de spotlights als de F40 met nog negen auto’s in beslag wordt genomen bij het faillissement van een vastgoedbedrijf, waarna de auto opduikt bij een veiling van BVA Auctions met slechts 12.037 kilometer op de teller. Het winnende bod is 312.000 euro, tegenwoordig een absoluut koopje, want nu mag je het driedubbele betalen.

Daarna wordt het stil rondom de F40. De reden daarachter is nu duidelijk, want hij vertoeft waarschijnlijk al enige jaren in het buitenland. Na acht jaar duikt de Ferrari F40 op in Californië, mét zijn Nederlandse kentekenplaten. Hij staat bij Boden Autohaus, waar de V8 een op maat gemaakte titanium uitlaat kreeg. We zochten contact met het bedrijf voor wat meer informatie. Zij vertellen ons dat de Ferrari al enige tijd in Amerika is en dat de eigenaar daadwerkelijk een Amerikaan is. Ook stuurden zij voor de aardigheid deze mooie foto’s op.

Wanneer F40 op de openbare weg rijdt, zitten er gewoon Amerikaanse platen op de auto. De Nederlandse kentekenstickers liet de eigenaar zitten en deze komen tevoorschijn als de Amerikaanse platen er niet op zitten. ‘Hij is niet het type dat dat doet omdat het cool is’, zegt Josh van Boden Autohaus. Dat mag dan zo zijn, maar wij vinden het ergens toch wel tof dat de Nederlandse F40 nog trots zijn gele kenteken draagt. Luister trouwens hieronder zeker even naar de nieuwe uitlaat van de F40 – hij klinkt fantastisch.

Luister naar de uitlaat van Boden Autohaus

Reacties

  • Macaroni mix heeft op 1 september 2021 geschreven:

    De F40, een sportauto uit de tijd dat Ferrari nog geen karikatuur van zichzelf was. maar dat kun je natuurlijk ook van andere merken als Porsche zeggen…

    Reageer
  • Harrie heeft op 28 juni 2020 geschreven:

    Stickers zijn geen GAIK. Officieel niet toegestaan, maar ja. Door de meeste agenten wel oogluikend toegestaan op zulke auto’s. Hoefden dus ook niet ingeleverd te worden.

    Reageer
  • T. van der Graaff heeft op 28 juni 2020 geschreven:

    Nooit geweten dat wij ook kenteken stickers hebben… En moet zoiets niet ingeleverd worden bij export? Of is het geen GaiK?

    Reageer
  • wesley boonstra heeft op 27 juni 2020 geschreven:

    Ik zag laatst een filmpje van de youtuber tannerfox dat hij in een f40 zat blijkt dus dat dat die ferrari is.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan T. van der Graaff Reactie annuleren

(verplicht)