
Eind vorig jaar maakte we voor het eerst kennis met de Hyundai Ioniq 5 N. Hij speelde toen kort in een spotje van de RN22e. Hoewel de Ioniq 5 toen een bijrolletje speelde, is het wel de auto die Hyundai als eerste in productie neemt. Het is nog maar de vraag of de RN22e ooit de Ioniq 6 N zal worden. De eerste elektrische N is er in ieder geval klaar voor en de Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is bekend.
Opscheppen over vermogen is niet lastig, maar er is wel wat extra uitleg nodig. Druk je gewoon op de startknop en rijd je weg, dan heb je 609 pk onder je rechtervoet. Zet je de ‘N Grin Boost’ aan, dan komt er tien seconden lang 41 pk bij. Gebruik je dan nog launchcontrol, heb je een 0-100-tijd van 3,4 seconden. Precies even snel als een Ferrari 458, om maar wat te noemen.
De Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N
De Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is 73.995 euro. Wil je daar een panoramadak bij? Dan komt er nog 895 euro bij. Om dat in perspectief te zetten: een normale Ioniq 5 gaat voor 49.295 euro. Zeg maar bijna 25.000 euro minder dus. Van de andere kant: een Ferrari 458 kostte bij zijn introductie bijna drie ton en kost nu gemakkelijk 150.000 euro.
Misschien is een Ferrari met een 4,5-liter V8 ook niet helemaal het juiste vergelijkingsmateriaal. Veel hete EV-hatchbacks zijn er niet. De MG 4 XPower is met een prijs van 43.000 euro veel goedkoper, maar biedt niet dezelfde ervaring als deze Hyundai. Het zal wachten zijn op de Alpine A290B en de Vanwall Vandervell.
En de Kia EV6 GT dan?
De EV6 GT met 585 pk van concerngenootje Kia is nog wel een aardige vergelijking. In de basis begonnen Kia en Hyundai met dezelfde techniek, maar Hyundai heeft veel meer werk gestoken in de hetere versie. De GT is vooral gewoon een snelle EV6, maar de 5 N is echt een heel andere auto. En toch is de Ioniq 5 N slechts 5.000 euro duurder dan de EV6 GT.
Of je voor de Hyundai Ioniq 5 N gaat of de Kia EV6 GT, moet er dus aan liggen of je wilt dat mensen vragen stellen over je auto. Wanneer je de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland kunt bestellen is nog niet bekend. Ook kan Hyundai nog niet vertellen wanneer de eerste exemplaren op Nederlands kenteken gezet zullen worden.
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt
