Eind vorig jaar maakte we voor het eerst kennis met de Hyundai Ioniq 5 N. Hij speelde toen kort in een spotje van de RN22e. Hoewel de Ioniq 5 toen een bijrolletje speelde, is het wel de auto die Hyundai als eerste in productie neemt. Het is nog maar de vraag of de RN22e ooit de Ioniq 6 N zal worden. De eerste elektrische N is er in ieder geval klaar voor en de Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is bekend.
Opscheppen over vermogen is niet lastig, maar er is wel wat extra uitleg nodig. Druk je gewoon op de startknop en rijd je weg, dan heb je 609 pk onder je rechtervoet. Zet je de ‘N Grin Boost’ aan, dan komt er tien seconden lang 41 pk bij. Gebruik je dan nog launchcontrol, heb je een 0-100-tijd van 3,4 seconden. Precies even snel als een Ferrari 458, om maar wat te noemen.
De Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N
De Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is 73.995 euro. Wil je daar een panoramadak bij? Dan komt er nog 895 euro bij. Om dat in perspectief te zetten: een normale Ioniq 5 gaat voor 49.295 euro. Zeg maar bijna 25.000 euro minder dus. Van de andere kant: een Ferrari 458 kostte bij zijn introductie bijna drie ton en kost nu gemakkelijk 150.000 euro.
Misschien is een Ferrari met een 4,5-liter V8 ook niet helemaal het juiste vergelijkingsmateriaal. Veel hete EV-hatchbacks zijn er niet. De MG 4 XPower is met een prijs van 43.000 euro veel goedkoper, maar biedt niet dezelfde ervaring als deze Hyundai. Het zal wachten zijn op de Alpine A290B en de Vanwall Vandervell.
En de Kia EV6 GT dan?
De EV6 GT met 585 pk van concerngenootje Kia is nog wel een aardige vergelijking. In de basis begonnen Kia en Hyundai met dezelfde techniek, maar Hyundai heeft veel meer werk gestoken in de hetere versie. De GT is vooral gewoon een snelle EV6, maar de 5 N is echt een heel andere auto. En toch is de Ioniq 5 N slechts 5.000 euro duurder dan de EV6 GT.
Of je voor de Hyundai Ioniq 5 N gaat of de Kia EV6 GT, moet er dus aan liggen of je wilt dat mensen vragen stellen over je auto. Wanneer je de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland kunt bestellen is nog niet bekend. Ook kan Hyundai nog niet vertellen wanneer de eerste exemplaren op Nederlands kenteken gezet zullen worden.
Reacties