
Eind vorig jaar maakte we voor het eerst kennis met de Hyundai Ioniq 5 N. Hij speelde toen kort in een spotje van de RN22e. Hoewel de Ioniq 5 toen een bijrolletje speelde, is het wel de auto die Hyundai als eerste in productie neemt. Het is nog maar de vraag of de RN22e ooit de Ioniq 6 N zal worden. De eerste elektrische N is er in ieder geval klaar voor en de Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is bekend.
Opscheppen over vermogen is niet lastig, maar er is wel wat extra uitleg nodig. Druk je gewoon op de startknop en rijd je weg, dan heb je 609 pk onder je rechtervoet. Zet je de ‘N Grin Boost’ aan, dan komt er tien seconden lang 41 pk bij. Gebruik je dan nog launchcontrol, heb je een 0-100-tijd van 3,4 seconden. Precies even snel als een Ferrari 458, om maar wat te noemen.
De Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N
De Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is 73.995 euro. Wil je daar een panoramadak bij? Dan komt er nog 895 euro bij. Om dat in perspectief te zetten: een normale Ioniq 5 gaat voor 49.295 euro. Zeg maar bijna 25.000 euro minder dus. Van de andere kant: een Ferrari 458 kostte bij zijn introductie bijna drie ton en kost nu gemakkelijk 150.000 euro.
Misschien is een Ferrari met een 4,5-liter V8 ook niet helemaal het juiste vergelijkingsmateriaal. Veel hete EV-hatchbacks zijn er niet. De MG 4 XPower is met een prijs van 43.000 euro veel goedkoper, maar biedt niet dezelfde ervaring als deze Hyundai. Het zal wachten zijn op de Alpine A290B en de Vanwall Vandervell.
En de Kia EV6 GT dan?
De EV6 GT met 585 pk van concerngenootje Kia is nog wel een aardige vergelijking. In de basis begonnen Kia en Hyundai met dezelfde techniek, maar Hyundai heeft veel meer werk gestoken in de hetere versie. De GT is vooral gewoon een snelle EV6, maar de 5 N is echt een heel andere auto. En toch is de Ioniq 5 N slechts 5.000 euro duurder dan de EV6 GT.
Of je voor de Hyundai Ioniq 5 N gaat of de Kia EV6 GT, moet er dus aan liggen of je wilt dat mensen vragen stellen over je auto. Wanneer je de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland kunt bestellen is nog niet bekend. Ook kan Hyundai nog niet vertellen wanneer de eerste exemplaren op Nederlands kenteken gezet zullen worden.
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
