Nou, die zagen we niet aankomen. Het bedrijf National Electric Vehicle Sweden (of NEVS) heeft deze elektrische GT onthuld met de naam Emily. Ze weegt 3.521 gram en zowel moeder als dochter maken het … oh, nee wacht. De NEVS Emily is het best bewaarde geheim van Zweden. In maar tien maanden tijd hebben ex-werknemers van Saab deze auto ontworpen en ontwikkeld.

Misschien herinner je nog dat NEVS in 2012 de overblijfselen van Saab kocht, nadat het bedrijf failliet ging. Vorige week werd bekend dat Polestar de oude Saab-fabriek van NEVS gaat overnemen. NEVS zou het even rustiger aan gaan doen om nog een faillissement te voorkomen. We dachten dat dat de inleiding zou zijn voor een langzame dood. Voordat dat zover is, geeft NEVS nog een stuiptrekking.

Peter Dahl werkt bij NEVS en postte het volgende bericht op zijn LinkedIn-pagina: ‘Eindelijk kunnen we een van de speciale projecten waar NEVS aan heeft gewerkt bekendmaken. Ik denk niet dat iemand dacht dat het mogelijk zou zijn om van een leeg vel papier naar rijdende auto’s te gaan in minder dan tien maanden. Met een geweldig en toegewijd team is alles mogelijk, dus dat deden we!’

Specificaties van de NEVS Emily

Volgens het Zweedse Auto, Motor & Sport komt de Emily GT 1.000 kilometer ver op één lading dankzij een 175-kWh batterij. De NEVS Emily heeft vier elektromotoren die samen 491 pk produceren. Er zit nog een performanceversie in de pijplijn. Deze variant moet 653 pk en 2.200 Nm koppel produceren. En het rijdt allemaal ook nog eens lekker. Tenminste, als we ene Christian von Koenigsegg moeten geloven.

Koenigsegg testte de NEVS Emily en is erg te spreken over de elektrische GT: ‘Mijn eerste indruk? Een relaxend ritje. De torque vectoring kun je echt voelen. Ik ben heel, heel erg onder de indruk.’ Om dat te bereiken, hebben ongeveer 350 technici gewerkt aan het project dat begon in december 2019. Het plan was om twintig prototypes te bouwen, maar het werden er door de pandemie uiteindelijk zes.

Dus, waarom presenteert NEVS nu de Emily? Nou, niet in eerste instantie om er duizenden van te verkopen. Het doel is om het merk NEVS aantrekkelijk te maken voor een koper. Nu zit de Chinese Evergrande Group nog achter het bedrijf, maar die ziet er geen toekomst in. Wellicht dat een andere overkoepelende organisatie leven in de brouwerij kan brengen. Misschien wil Geely wel een monopolie in Zweedse automerken?

Reacties

  • Nor heeft op 3 mei 2023 geschreven:

    Als je China omdraait heb je Anihc, daar hebben ze vast geen concentratiekampen waarin ze minderheden en andersdenkenden opsluiten.

    Reageer
  • Ron heeft op 2 mei 2023 geschreven:

    Als je Nevs omdraait, heb je Sven. En da’s best een Zweedse naam.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Ron Reactie annuleren

(verplicht)