We zitten officieel in het tijdperk van de logo-dans. Na Volkswagen, BMW, Kia en zelfs dit Mercedes-busje is Peugeot aan de beurt. Ze zijn toe aan de elfde generatie van het Peugeot-logo en het Franse merk maakt zich er niet vanaf met het weghalen van het schaduw-effect en een nieuw lettertype. Het logo is volledig anders dan voorheen. We zeggen trouwens bewust ‘anders’ en niet ‘nieuw’, want eigenlijk stoft Peugeot het logo uit 1960 af en ze geven er een moderne draai aan.
Het staande leeuwtje met zijn klauwen in de lucht maakt plaats voor een leeuwenkop in een schild. Naast het beeldmerk verandert ook het lettertype van Peugeot naar een moderner schrift. De tekst ‘lions of our time’ is niet de nieuwe slogan van Peugeot, maar een merkcampagne. Was je in de jaren zestig geen onderdeel van het autokopende publiek, maar komt het logo je toch bekend voor? Dat kan kloppen: het embleem zag je al eerder op de e-Legend Concept.

Waarom een nieuw Peugeot-logo?

PSA, het moederbedrijf van Peugeot, is pas samengeklonterd met FCA, het moederbedrijf van onder meer Fiat. Ze gaan verder onder de naam Stellantis (dit zie je niet terug op de auto’s) en nu moet er een nieuwe verdeling worden gemaakt tussen de merken. Welk merk wordt het budget-merk? Wat wordt het hippe merk? Zeker is dat Peugeot in ieder geval hoger in de markt wordt gezet. Ze willen dus luxere auto’s voor meer geld gaan verkopen, en daar past een nieuw logo bij.

Plat ontwerp

Net als alle andere nieuwe logo’s maakt Peugeot gebruik van flat design of een plat ontwerp. Dit is een ontwerp zonder 3D- of schaduw-effecten. Het voordeel van zo’n logo – behalve dat het nu ontzettend trendy is – is dat het goed inzetbaar is voor alle soorten platformen. Dus niet alleen voor de website op de desktop, maar ook op het kleine scherm van je telefoon.

Wat Peugeot zelf zegt

Logo-onthullingen zijn altijd een fijne bron van gebakken PR. Komt ie: ‘Het nieuwe merkembleem is tijdloos, universeel en een multiculturele uiting van identiteit. Het is een gedistingeerd symbool van erbij horen en herkenning. Het is synoniem voor prestige, vertrouwen, eeuwigheidswaarde en afkomst. Hiermee en met zijn nieuwe visuele identiteit verbindt Peugeot verleden met hypermodernisme.’ Ben jij al verkocht?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear