Zelfs met een topper als de Landwind CV9 lukte het de Chinese automerken maar niet om voet aan de grond te krijgen in Nederland. Maar toen was daar ineens weer (het inmiddels Chinese) MG, een merk dat nog herkenbaar genoeg was van vroegah, prima’s auto’s bouwde en vooral aantrekkelijk geprijsd was – al helemaal voor de zakelijke rijder.

MG is een van de weinige jonge merken die een beetje leuke zaken doet in Nederland. Van Aiways en Seres hoor je inmiddels nog maar weinig meer. Gaan de onderstaande nieuwkomers het succes van MG evenaren? Al deze nieuwe elektrische merken, waarvan het grootste deel uit China, komen dit jaar naar Nederland.

BYD

Je schoonmoeder zal het uitspreken als ‘Bit’, maar het zou ‘Bee Wai Dee’ moeten zijn. Of B-Y-D op z’n Nederlands. De merknaam staat voor Build Your Dreams. De auto’s worden gelukkig niet als Ikea-bouwpakket geleverd, maar zitten (als het goed is) stevig in elkaar geschroefd bij de aflevering. In Nederland wil BYD van start gaan met de Atto 3 van 43.000 euro, de Tang van 73.300 euro en de Han, die nog een prijs moet krijgen.

Hongqi

Hong-sjie, dat is hoe je de naam van dit nieuwe automerk uitspreekt. Je kent het merk van de bijzondere L5 (die een half miljoen moet kosten). Hongqi wil hier een serieuze speler worden in het hogere segment. De eerste auto, de E-HS9, moet gelijk ruim 83.000 euro kosten. Dan heb je wel een lel van een SUV met 551 pk. Laat jij er een BMW X7 voor staan?

Lucid

Lucid Air Dream Edition Range

Nee, geen Chinees merk, maar Amerikaans – met een hoop oud-medewerkers van Tesla. Vorig jaar verschenen de eerste Lucid Airs al in ons land, maar dit jaar moet het echt losgaan. De eerste exemplaren zullen 933 tot 1.111 pk hebben. Ook komen er verstandigere versies met bijvoorbeeld 450 pk. Naast de Air werkt het merk ook aan de Gravity, een grote SUV. Ook helemaal elektrisch, natuurlijk.

Nio

NIO ET5

Dit is best een interessante. Nio zagen we voor het eerst verschijnen in 2016 met een enorm krachtige hypercar. Zo ging dat toen vaker; een onbekende fabrikant kwam met een ongrijpbare snelheidsmachine om vervolgens een stille dood te sterven. Nio bewijst dat niet alle merken hetzelfde patroon volgen. Niet veel later kwamen ze met het eerste productiemodel en inmiddels is het nieuwe merk gearriveerd in Nederland.

In Nederland komen ze vooralsnog met de ET5, ET7 en EL7. Bijzonder zijn ook de wisselstations, waarvan ze er nu twee hebben in Nederland. Hier rij je met de elektrische auto naar binnen, waarna er een volle accu onder wordt geschroefd. Met vijf minuten kun je weer verder. We zijn benieuwd hoe we over tien jaar terugkijken op deze wisselstations.

Ora en Wey

Great Wall Motors wil binnenkort Nederlanders in de merken Wey en Ora zetten. Het zijn wat je noemt bijzondere auto’s: de Ora 02 Cat (die zie je boven aan het artikel) en Ora 03 Cat hebben ook wel wat weg van een katachtige, maar dan op een minder stoere manier dan Jaguar. Is het retro? Is het modern? We weten het niet zo goed. Wel weer even wat anders. De Wey Coffee is, op de naam na, wat normaler.

VinFast

VinFast modellen

Een noedelwinkeltje lijkt niet het beste startpunt om uit te groeien tot een autofabrikant, maar toch is het iemand op wonderbaarlijke wijze gelukt. Dat is het verhaal achter het Vietnamese merk VinFast, dat binnenkort zijn eerste winkel opent in Amsterdam. Binnenkort komen ze met de elektrische VF 8 en VF 9 op de markt.

Voyah

Het is niet zeker of dit nieuwe Chinese automerk naar Nederland komt, maar in Noorwegen rijdt de Voyah Free al rond. De organisatie Riva EV is momenteel aan het kijken of ze de elektrische SUV deze kant op willen halen. De fabrikant achter Voyah is trouwens DongFeng, die ken je misschien wel.

Xpeng

Xpeng wil het liefst vliegende auto’s gaan bouwen, maar tot die helemaal ontwikkeld en veilig zijn, moet je het doen met de P5 en P7. Allebei zijn het sedans met rond de 500 kilometer actieradius. We mochten er al een keer mee rijden, maar toen toch weer niet. En toen toch weer wel. En toen toch weer niet. Je merkt: nog eventjes geduld hebben tot alles is geregeld bij Xpeng.

Lightyear

Productiemodel Lightyear 0

Ons ‘eigen’ Lightyear mogen we natuurlijk niet vergeten. De Lightyear 0 ging vorig jaar in productie, dus wie weet ga je dit jaar wel een EV van het nieuwe automerk spotten. Het Nederlandse automerk is nu druk bezig met de Lightyear 2. Deze auto moet geen 250.000 euro, maar 40.000 euro gaan kosten. Ook deze kan zichzelf opladen met zonne-energie.

Reacties

  • Big mo heeft op 16 januari 2023 geschreven:

    Als Europese mensen, CHINA binnen een korte termijn een wereldmacht willen zien worden , dan zijn ze straks wel fout bezig door meer en meer Chinese auto’s aan te schaffen !. En ow ja niet piepen hé als het te laat is .

    Reageer
  • Kees heeft op 16 januari 2023 geschreven:

    Laat de Chinese troep maar in China. Gemaakt met gestolen IP, door Oeigoers dwangarbeid en verkocht met exportsubsidie. Allemaal vanuit de plannen van een totalitaire staat om onze industrie kapot te maken. Als je dit koopt, dan heb je geen enkel moreel besef.

    Reageer
  • Peet heeft op 14 januari 2023 geschreven:

    ja waar blijven de betaalbare 30,000 euro modellen? Betaalbaar Leasen kan ook? met 450- ja liefst 500km reikweite? Dan kan daar ook de subsidie naar toe, minstens zo eerlijk. Maar Ford en andere merken die hebben nog niet zoveel zin drin. Puma’s ja €45mille enz.! De Renault Zoe wordt al niet meer geproduceerd, met zijn 54Kw en reikweite van 300km met een zuinige voet, voor €33.000,-.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)