BMW 3-serie (G20): 1e rij-indruk

BMW's nieuwe 3 breekt een lans voor sedans

Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20 koplamp
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20 koplamp
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20
Nieuwe BMW 3-serie G20

TopGear stapt net uit de nieuwe BMW 3-serie (G20). In ons aankomende nummer – vanaf 20 december in de winkel – lees je ons uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: BMW 3-serie (G20)
Uitvoering: 320d Sport Line (en M340i xDrive)
Locatie: Portimao en omgeving, Portugal
Weersomstandigheden: nazomers

Hoera! Een nieuwe BMW 3-serie!

Ja, we dachten al dat je daar wel warm voor zou lopen. BMW’s ‘compacte’ (zo heel compact is ie ook niet meer) sedan is nog altijd het bestverkopende model van de Beiers. Mensen houden van ‘m. Dus moet het merk met deze nieuwe generatie wel even iets zien neer te zetten dat aan de verwachtingen voldoet.

Is dat gelukt?

Wat denk je? Dat Duitse ingenieurs toe zullen staan dat hun boegbeeld afzakt naar middelmatigheid? De vorige 3 was nog altijd toonaangevend qua rijeigenschappen, dus dat moest bij deze nog net even beter. Z’n styling was nog dik in orde, dus die moest aandachtig bijgewerkt worden, niet omgegooid. Het resultaat zie je hier, en hoewel sommigen zeggen dat de achterkant wat Japans of juist Audi-achtig aandoet, vinden wij ‘m strak en smaakvol.

Wat is er verder nieuw?

Alles. De 3 is langer dan voorheen, de spoorbreedte voor en achter is groter. De gewichtsverdeling is nog steeds precies 50/50, maar hij is lichter en het zwaartepunt ligt lager. De carrosserie is op punten tot 50 procent stijver. En BMW zet vol in op connectiviteit en interactie. Zo kun je nu ronduit babbelen tegen je 3-serie en doet ie dan, als het goed is, nog wat jij wilt ook.

Is het ingewikkeld om een nieuwe BMW 3-serie te bestellen?

Valt mee, maar je moet inderdaad wel wat beslissingen nemen. Zo zijn er wederom enkele ‘Lines’ (Luxury, Sport en M Sport) en drie onderstellen: normaal, M Sport en M-adaptief. Wij rijden een Sport Line met M Sport-onderstel, en hoewel dat behoorlijk stug is, monteert BMW nu standaard dempers met hydraulische stops om de hardste klappen te verzachten. Die werken uitstekend.

En hoe rijdt ie?

Tjonge, fijn hoor. Wanneer je niet het basisonderstel bestelt, krijg je automatisch variabele sportbesturing – en daar zijn we niet altijd fan van. Maar in dit geval werkt het natuurlijk en evenwichtig. Binnen de kortste keren ketsen we de brave 320d door de Portugese bergen alsof hij nooit voor iets anders bestemd was. Overigens is z’n 2,0-liter viercilinder (hier met 190 pk) ook nieuw: stiller, verfijnder en bijzonder alert. Net als de achttraps automaat. Een M Sport-sperdifferentieel is leverbaar, maar alleen op de 330i, 330d en (standaard) op de M340i xDrive.

Wat is dat voor rare camouflageversie op de foto’s?

Aha: dat is dus een laat prototype van de M340i  (3,0-liter zes-in-lijn, 374 pk). Die heeft BMW nog niet helemaal af – er moet onder andere nog een laatste wintertest mee gedaan worden – dus kregen we ‘m in deze uitdossing te zien. En te rijden.

BMW 3-serie POV 1e rij-indruk

We joegen een paar rondjes over het circuit van Portimao achter BMW-fabriekscoureur Augusto Farfus aan. Rijd mee en maak je buren boos met het geluid van de zescilinder.

Lees onze volledige rijtest van de nieuwe BMW 3-serie in TopGear Magazine 163 – vanaf 20 december in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws