Als Frans Duijts in de statistieken kijkt waar zijn nieuwe plaat We gaan het helemaal anders doen het meest gedraaid is, dan zal hij hotspots ontdekken in Den Haag en Brussel. Zowel de Nederlandse regering als de Europese Unie gaan het autobezit de komende jaren flink omgooien. Ben jij de weg kwijt? Geen zorgen, hieronder vind je een overzicht van alle nieuwe maatregelen voor automobilisten in Nederland en de EU.

Leaseauto verplicht elektrisch vanaf 2025 in Nederland

Iedereen die in 2025 een leaseauto mag uitkiezen van de baas, moet verplicht een elektrische auto kiezen. Dit meldt De Telegraaf. ‘Door de zakelijke autovloot snel te vergroenen, kan een belangrijke stap gezet worden’, vertelt een bron aan de klant. We zijn benieuwd of er eind 2024 nog een enorme run gaat komen op de laatste zakelijk te rijden benzineauto’s.

Rekeningrijden vanaf 2030 in Nederland

Dit kun je niet gemist hebben. In 2030 verdwijnt de wegenbelasting zoals we hem nu kennen en wordt deze vervangen door rekeningrijden, ook wel bekend als kilometerheffing. Hierbij betalen alle automobilisten een vast bedrag per kilometer, ongeacht het soort brandstof. De kilometerstand wordt dan één keer per jaar uitgelezen om de rekening op te maken.

Gaat de snelheidslimiet van 130 km/u helemaal verdwijnen in Nederland?

De uitstoot terugdringen gaat de Nederlandse overheid niet snel genoeg. Het schijnt dat er op Prinsjesdag dit jaar plannen worden gepresenteerd om de maximumsnelheid na 19:00 uur ook naar 100 km/u terug te brengen. Dit om de CO2-uitstoot te verlagen.

Verplichte snelheidsassistent voor nieuwe auto’s in de EU

De gevreesde ‘verplichte snelheidsbegrenzer’ is vanaf 6 juli verplicht geworden bij nieuwe auto’s. Klinkt allemaal heel dramatisch, maar het valt mee. De oorspronkelijke ideeën zijn zwaar afgezwakt en nu moeten alle auto’s die nieuw worden geïntroduceerd door een autofabrikant een snelheidsassistent hebben. Bestaande modellen die nieuw worden verkocht dus nog niet. In dit artikel lees je meer over de ISA. In 2024 moet elke auto die nieuw verkocht wordt deze assistent aan boord hebben.

EDR (of een ‘black box’) voor alle nieuwe auto’s in de EU

Nog zo’n spannend klinkend iets, wat in de praktijk meevalt. Ook hier geldt dat elke nieuw ontwikkelde auto nu een recorder moet hebben. Deze slaat in het geval van een ongeluk zaken als de snelheid en de stand van het rempedaal op. Deze gegevens zijn anoniem. In de praktijk merk je eigenlijk niets van deze ‘zwarte doos’ in alle nieuwe auto’s. Lees hier alles over de EDR (of ‘black box’).

Uitzondering voor de strengere CO2-eisen vanaf 2030

In 2030 worden de CO2-eisen voor autofabrikanten een stuk strenger. Eerst moesten automerken als Lamborghini en Ferrari zich hier ook aan conformeren, maar na wat stevig lobbywerk mogen fabrikanten die minder dan 10.000 auto’s per jaar produceren hun eigen doelen stellen. Wel is het zo dat ook deze fabrikanten in 2035 volledig elektrisch moeten gaan.

Geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer in 2035

Nieuwe auto’s mogen vanaf 2035 geen uitstoot meer produceren, dus pure diesel- en benzinemotoren (zoals we ze nu kennen) mogen niet meer de showroom verlaten. Deze regel hing al heel lang in de lucht, maar is onlangs eindelijk goedgekeurd door de EU. Er kunnen nog uitzonderingen gemaakt worden voor plug-in hybrides en auto’s op synthetische brandstoffen. Daarover gaat de EU in 2026 in conclaaf.

Overige verplichtingen voor nieuwe auto’s in de EU

Samen met EDR en ISA zijn er nog wat andere verplichtingen vastgelegd. Als autofabrikanten een nieuw model introduceren, moet dit voorzien zijn van achteruitrijhulp (zoals een camera), een noodremsysteem, en dodehoekwaarschuwingssysteem, een rijstrookassistent, bandenspanningssensoren, een voorbereiding voor een alcoholslot, vermoeidheidsdetectie, beveiliging tegen cyberaanvallen, en er zijn strengere regels voor voetgangersveiligheid en voor de gordels.

Reacties

  • Robin heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Nou , dat gaat mooi niet gebeuren, leasen elektrisch vanaf 2025 . Lachertje is het . Infrastructuur is er totaal niet klaar voor.
    Grote autofabrikanten stoppen al met produceren van ev’s .

    Reageer
  • Rietje heeft op 11 juli 2022 geschreven:

    Door alle technische snufjes wordt de auto alleen maar duurder. Wat is er mis met zelf denken. Alles wordt zo voor je uitgedacht. Je hoeft zelf bijna nergens meer op te letten. De computer doet alles. Nog even en dan kunnen we slapend naar ons werk rijden, oh nee… vermoeidheid detectie.

    Reageer
  • Danny heeft op 10 juli 2022 geschreven:

    Wat een regels.
    Laat het zoals het is gaat prima zo.
    Benzine auto’s zijn toch het mooist. Persoonlijk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)