De nieuwe Renault Clio RS mag er best zo uitzien

Stevig potje dagdromen

Renault Clio RS 2019
Renault Clio Interieur 2019
Renault Clio 2019 oranje
Renault Clio 2019 oranje
Renault Clio 2019 oranje
Renault Clio RS 2019
Renault Clio Interieur 2019
Renault Clio 2019 oranje
Renault Clio 2019 oranje
Renault Clio 2019 oranje

‘Als een stuk gereedschap om ontzettend hard mee te gaan is de Renault Clio RS 220 Trophy in de kleine-hot-hatch-wereld moeilijk te kloppen’, schreven we over de vorige generatie van de sportieve hatch. Je snapt direct: we kijken uit naar de vijfde generatie Renault Clio RS – en jij zou dat ook moeten doen.

De nieuwe Renault Clio is nog piepjong en voorlopig wil Renault de volle aandacht voor de normale versie voordat ze de RS-uitvoering aan de wereld kenbaar maken. Dat weerhoudt Photoshopper X-Tomi er niet van een potje digitaal te dagdromen over een nieuwe Renault Clio RS, en wij dromen vrolijk even mee.

Welke motor ligt erin de nieuwe Renault Clio RS?

De vorige Clio RS haalde zijn vermogen uit een 1,6-liter turbomotor die altijd gekoppeld was aan een automaat. De kans is groot dat ook de nieuwe generatie enkel als automaat komt. Al weet je het nooit: bij Porsche kwam de handbak ook plots terug in de 911 GT3. Volgens geruchten krijgt de Clio zelfs de 1.8 van de Mégane RS en voor die motor heeft Renault een handbak liggen.

In de sterkste Trophy-uitvoering had de Renault Clio RS 220 pk in plaats van de standaard 200 pk. Vaak zie je dat de nieuwste generatie van een performance-auto als standaardvermogen de pk’s overneemt van de sterkste versie van de vorige generatie (snap je ‘m nog?). Kijk dus niet raar op als de nieuwe Renault Clio RS 220 pk uit een teruggeschroefde 1.8-turbomotor krijgt.

Wat gaat de nieuwe Renault Clio RS kosten?

Reken maar op prijzen iets noordelijk van 30.000 euro. De vorige generatie ging ook voor die prijzen. De prijs van de Renault Mégane RS ligt ook in lijn met zijn concurrenten. Daar over gesproken: de nieuwe Renault Clio RS moet het opnemen tegen bijvoorbeeld de Volkswagen Polo GTI en de nieuwe Ford Fiesta ST. Stuk voor stuk zeer gezonde concurrentie voor de B-segmenter.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws