Het is het eeuwige dilemma waarmee iedere autokoper wordt geconfronteerd: koop je een nieuwe, met dat lekkere gevoel dat garantie je biedt, of ga je voor gebruikt en dus in potentie voor veel meer waar voor je geld? Rustig maar: TG, de bekende occasion-fluisteraar, is er om je te helpen beslissen. Dit keer kijken we naar een alternatief voor de Dacia Sandero.

Nee, dat klopt; als je inderdaad overweegt om een instap-Dacia Sandero te kopen, dan is het onwaarschijnlijk dat je dat doet vanwege z’n rijeigenschappen. Waarschijnlijk heb je je oog op ’m laten vallen omdat je ’m nieuw kunt kopen voor net 13 mille. In België heb je voor nog veel minder een écht uitgeklede versie die bij ons niet in de prijslijst staat. Die komt met vier airbags, ABS, ESC, een noodremassistent, vijf zitplaatsen en een garantie van drie jaar/100.000 kilometer.

Hij heeft dan weer geen radio, airco of bumpers in dezelfde kleur als de rest van de auto, en je moet je polsen draaien om de raampjes te openen. Maar goedkoop is ie wel. Voor die prijs krijg je ’m alleen in de kleur wit (in tegenstelling tot de veel beter uitgeruste auto die Dacia ons leende voor de foto), zodat je altijd kunt doen alsof je op een VN-missie bent. Cool!

Deze auto is ontdaan van zoveel luxe dat we op Dacia’s website lezen dat opties op de Access onder meer een ‘stuur’ en ‘zwarte deurgrepen in het interieur’ zijn. Maar het is een eerlijke auto, en helemaal geen slechte supermini. De 998-cc benzinemotor stuwt je van 0 naar 100 km/u in een tergende 15,1 seconden en verbruikt rond de 1 op 20. Bij de dealer staat deze auto te koop voor minder geld dan het kost om de Spirit of Ecstasy op je Rolls te laten vergulden of je 911 uit te rusten met keramische remmen en een andere neus.

Of koop je een gebruikte Renault Clio RS?

Een geweldige hete hatch voor rond de 10 mille? Dan is een snelle Renault bepaald geen slechte keuze. De Fransoos lijkt erg op de Sandero: een vijfdeurs hatch annex supermini met voorwielaandrijving. Hij is alleen nogal veel sneller. En ouder, en gebruikter. We zagen op internet alles van vijfdehandse, afgeragde Clio’s voor een paar mille tot zo goed als nieuwe exemplaren met weinig kilometers voor veel meer. Maar voor ongeveer 10 à 12 mille koop je een RS 200 uit 2011 of 2012 met minder dan een ton op de klok en een behoorlijke onderhoudsgeschiedenis. Dan hebben we het over een 2.0 met 200 pk, die van 0 naar 100 km/u gaat in minder dan zeven seconden en heel erg lollig weggedrag vertoont.

Je kon destijds een Cup-onderstel bestellen (steviger dempers en meer racegevoel) voor 600 euro. Of zoek er een met de optionele Recaro-stoelen voorin – toen een optie van zo’n 1.100 euro. Acht jaar geleden kostten deze apparaten rond de 26 mille, dus dat scheelt behoorlijk. Let wel goed op of ze niet de bekende problemen hebben en niet zijn misbruikt door een circuitdag-verslaafde die het met het onderhoud niet zo nauw nam. Ze zijn te vinden: we zagen een nette RS 200 Cup uit 2010 met minder dan 70.000 kilometer op de teller voor 12 mille. Dat is veel hete hatch voor niet te veel geld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)