
Er is weer een nieuwe snelle Volkswagen met vierwielaandrijving. Hier hebben we het natuurlijk over een Golfje R. Maar deze Golf R komt niet alleen. Deze keer neemt de hatchback een langere Variant mee. Dit is de tweede lancering van een nieuwe Golf in het vijftigjarig bestaan van de Golfjes, want eerder deze maand was er al een Golf 8 GTI Clubsport gelanceerd. Die Clubsport moet buigen voor de nieuwe R op het gebied van vermogen.
De Golf 8 R is de krachtigste straat-Golf die de fabriek in Wolfsburg ooit heeft verlaten met maar liefst 333 pk. De nieuwe R deelt die titel met R 333 en de Golf 20 Years. De kracht komt uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor. De krachtbron zorgt ervoor dat de 0-100-tijd van de nieuwe Golf 8.5 R bij 4,6 seconden ligt en 4,8 seconden voor de Variant.
Driftmodus is aanwezig in de Volkswagen Golf 8 R
Niet alleen ligt de topsnelheid van de nieuwe R bij 270 km/u wanneer je het Performance-pakket besteld. Daarmee heeft de R de hoogste topsnelheid van een VW ooit. Ook deze titel moet de Golf delen. In dit geval met de Arteon R Shooting Brake. Ook krijg je net zoals bij de Clubsport een Akrapovic-uitlaatsysteem voor de snelle Wolfsburger die voor voldoende roffels en plofjes moet zorgen volgens Volkswagen. Leuk om aan te zetten met de driftmodus. Ja, de R heeft een driftstand.
Daarnaast is er ook iets dat de G-meter heet. Dit is een soort speelstand waarin je een 0-100, 80-120 en de kwartmijl kunt oefenen. Op het bestuurdersdisplay verschijnen vijf lampen die samen branden en daarna doven net als bij een racestart. Wees niet te vroeg, want het systeem detecteert ook valse starts.
Net zoals Audi bij de vernieuwde RS 3 heeft gedaan, heeft de Volkswagen Golf 8 R torque vectoring. Hiermee kan de auto de binnenste wielen afremmen in geval van onderstuur en de buitenste wielen versnellen. Hierdoor heb je minder kans op gripverlies in snelle bochten, wat betekent dat je een rondje Nordschleife ook aardig rap moet kunnen vervolledigen.
Wat is er nog meer nieuw aan de Golf R 8.5?
Net zoals bij de Clubsport heeft de Volkswagen Golf R nu ook een verlicht VW-logo in de neus. Ook zit er een nieuw infotainmentsysteem. De vernieuwde koplampen zijn feller en sterker en zien wat spitser uit de neus. Deze vorm is ook terug te zien bij de achterlichten. En er is nog meer goed nieuws.
-
Foto: © Volkswagen
-
Foto: © Volkswagen
-
Foto: © Volkswagen
-
Foto: © Volkswagen
-
Foto: © Volkswagen
-
Foto: © Volkswagen
Er komt ook een ode aan de R32 Golf 4. Daar begon het hele fenomeen van een Golfje R. De Volkswagen Golf 8 R Black Edition die je hierboven ziet, is inderdaad compleet zwart. Zelfs de koplampen zijn donker van binnen. Helaas heeft die niet de VR6-motor, maar de auto heeft wel standaard de voordelen van het Performance-pakket. Wat de Volkswagen Golf R en Variant gaan kosten weten we nog niet.
3 reacties op “Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit”
Laat een antwoord achter aan Sergio Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

Alsof er een olifant op de motorkap is gaan zitten. Maargoed we zullen ze hier in NL toch alleen maar als Duitse huurauto’s zien rondrijden..
“Er komt ook een ode aan de R32 Golf 4. Daar begon het hele fenomeen van een Golfje R”
Dit klopt niet, de R begon als eerste bij de Golf 3 VR6 2.9 4motion die ikzelf heb gehad
Gefeliciteerd