
Van harte gefeliciteerd Nissan-fans: Nismo bestaat veertig jaar. Het feestje viert de speciale divisie met een nieuwe aangepaste Nissan voor Europa. Helaas is er geen moddervette Nissan GT-R Nismo 40th Anniversary die toch stiekem is aangepast aan de Europese regelgeving. In plaats daarvan moeten we het doen met een grote, zware elektrische SUV: de Nissan Ariya Nismo.
Dankzij wat extra aero-onderdelen wordt de EV op hoge snelheden van ruim 2.000 kilo nog wat harder op het asfalt geduwd. Daarnaast is het Vehicle Dynamics Control-systeem aangepast voor wat sportiever rijgedrag, zijn er banden met meer grip en zijn de remmen opnieuw afgesteld. Vanbinnen kleurt de Ariya nogal donker met wat rode accenten en Nismo-stoelen die moeten doen denken aan Formule E-kuipstoelen. Zie jij het?
Specificaties van Nissan Ariya Nismo
De Nismo-uitvoering van de elektrische SUV krijgt de grootste batterij van het gamma: een accu met een capaciteit van 87 kWh. Nissan onthult verder niets over de aandrijflijn. In Japan kun je de Nissan Ariya Nismo kopen met een 66- of 91-kWh batterij. De sterkste Europese Ariya-aandrijflijn heeft momenteel 396 pk en 600 Nm. Het is niet bekend of één van deze aandrijflijnen in Europese versie ligt. Tot nu heeft de sterkste Europese Ariya-aandrijflijn 396 pk en 600 Nm.
De Nissan Ariya Nismo zoals ie in Japan rondrijdt. Kijk maar naar waar het stuur zit | Foto: © Nissan
Goed Nismo-nieuws voor Europa
We kunnen ons voorstellen dat de gemiddelde liefhebber van Nismo niet zat te wachten op een verstandige EV met een splitter, diffuser en puntige spoiler. Voor die mensen heeft Mayra Gonzalez van Nissan Europa goed nieuws. Ze zegt: ‘Nu we onze line-up elektrificeren, is het heel belangrijk dat we óók opwindende, hoogwaardige modellen blijven aanbieden voor de Nismo-liefhebbers.’
Meer van TopGear


Je hoort bijna nooit iemand over de Nissan Ariya – is dat terecht? (review)

Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?

Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden

De Nissan Ariya heeft wat in te halen, gaat dat de elektrische SUV lukken?

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Dit is de nieuwe Nissan Z Nismo en hij mist iets

Nissan Note Nismo allitereert lekker

Nissan Patrol Nismo is geen grapje

De prijs van de Nissan GT-R is weer gestegen

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?
