Nissans snelle auto’s beginnen nu wel aardig op leeftijd te raken. De machtige R35 GT-R is al sinds 2007 in productie – en wordt op de been gehouden met technische en cosmetische ingrepen. De 370Z begint ook grijze haren te tonen met 2008 als geboortejaar.

We vroegen Nissans chef van planning, Philippe Klein, hoe het staat met de performanceauto’s zoals de Nissan GT-R R36. ‘Er zijn veel antwoorden voor deze vraag. Om te beginnen klopt het dat performanceauto’s onder vuur liggen door wetten en regels. Het maakt het idee van een sportauto wat ingewikkelder. De emotie is er nog, bij ons en onze klanten’, zegt hij.

‘We hebben de Z en de GT-R met veel fans. Wij zijn ook fan van deze auto’s. Ik kan geen details geven, maar hou in gedachte dat we de toekomst overwegen’, gaat hij – toch best ontwijkend – verder. Wat moeten we hiermee? Moeten we de hoop opgeven? Het duurt inmiddels wel érg lang voordat er een Nissan GT-R R36 is.

Hou vertrouwen

‘Je moet vertrouwen houden, omdat wij dat ook doen! De rij-ervaring staat hoog op onze lijst. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met EV’s, maar ze zijn erg leuk om in te rijden. De Nissan Leaf E+ is best snel met goede acceleratie en een laag zwaartepunt. Hij is makkelijk en leuk om in te rijden’, zegt Philippe.

‘Daarom gaan we verder met elektrificatie met [hybride] e-power. Uiteindelijk willen we dat de regels geen afbraak doen aan hoe leuk de auto is om te rijden. Het is niet altijd makkelijk, maar dit is de richting. Ja, we kijken naar de toekomst van de sportauto, hete auto’s en auto’s die leuk zijn om te rijden.’

Een elektrische Nissan GT-R R36?

Bijzonder. We vragen naar de nieuwe Nissan GT-R en we krijgen voornamelijk antwoorden over elektrische auto’s terug. Is de opvolger van de Nissan 370Z en de Nissan GT-R R36 dan volledig elektrisch? Helaas komt er geen definitief antwoord.

‘We werken hard aan verschillende opties,’ zegt Klein, ‘maar ik kan nu nog geen antwoord geven. De regels brengen veel zorgen met zich mee. Dus de vraag is hoe we omgaan met deze beperkingen en nog altijd een auto bieden aan de consument die leuk is om te rijden. Maar er zijn diverse opties en we werken eraan. We verdedigen de sportauto.’

Kan de Nissan 370Z alleen overleven?

Terwijl de 370Z oud en rimpelig wordt, staat de nieuwe Toyota Supra in de startblokken. Zou Nissan, net als Toyota en BMW, een samenwerking nodig hebben om de toekomst van de Z-auto te garanderen? Klein zegt: ‘Ik kan hier geen antwoord op geven – wat ik wel kan zeggen is: wat we ook doen, we zullen ons merk sterk dragen, anders heeft het geen zin.’

Als Nissan echt de elektrische weg inslaat, hoe moeten Japanse tuners dan 800, 900 of 1.000 pk uit de Godzilla gaan halen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)