
De Volkswagen Golf GTI geldt een beetje als de evergreen in zijn klasse. Het is precies de juiste combinatie tussen gewicht, vermogen, prestaties, ruimte en uitrusting. Althans, dat moet wel, want je ziet ze overal rijden. Ook heeft Volkswagen nauwelijks echt iets aan het recept aangepast. Ietsje meer vermogen hier, ietsje grotere velgen daar. Dat soort werk. Wat ook als een paal boven water staat: de Golf GTI is nooit écht goedkoop geweest, tenzij je gaat leasen.
Volkswagen Nederland heeft de prijs van de vernieuwde Golf GTI bekendgemaakt en we kunnen je zeggen: dat is nog steeds het geval. Ze willen namelijk 61.990 euro ervoor hebben. Nu moet je dat absoluut niet omrekenen naar guldens (Hfl. 136.619) natuurlijk, maar ook in vergelijking met de prijs van de Golf 5 GTI (31.995 euro) is het een stevig bedrag. Dan hebben we het nog niet over de Pon 60 Edition, die je voor slechts 28 mille kon scoren in 2008.
17-inch velgen zijn de standaard
Wat krijg je dan anno 2024 voor dat enorme bedrag? Nou, een hele hoop. De 2.0 TSI viercilinder is in dit geval goed voor 265 pk en 400 Nm. Flinke waarden voor een voorwielaandrijver die garant staan voor flinke prestaties: van 0-100 km/u sprinten is in 5,9 seconden alweer achter de rug, de topsnelheid is begrensd (op 250 km/u uiteraard). Daar kunnen we niet op aanmerken.
We gaan de Golf GTI absoluut niet kaal noemen, maar 17 inch standaard monteren op een sportief model is anno 2024 wel érg karig. De gave wielen op de persplaten zijn de ‘Queenstown’-velgen en moeten refereren aan de wielen van de Golf 5 GTI. Prijs: 1.490 euro. Ook die leuke rode kleur (Kings Red) is een optie (van 890 euro).
Prijs Golf GTI echt zo hoog?
Dan rest nu de vraag: is de Golf GTI echt duur? Als we de inflatie meerekenen is het antwoord een volmondig ja. Die 31.990 euro in 2005 zou tegenwoordig 48.340 euro zijn. Dus het is meer dan alleen inflatie. Als we kijken naar de concurrentie, kunnen we concluderen dat we blij mogen zijn dat VW überhaupt met een dergelijke hete hatchback op de proppen komt.
De Ford Focus ST-X is er (tijdelijk) vanaf 62.495 euro, maar heeft meer vermogen en een rijkere standaarduitrusting. Verder zijn er geen concurrenten. De Hyundai i30N, Renault Mégane R.S. en Opel Astra OPC worden helaas niet meer gebouwd.
7 reacties op “Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

61.990€ voor een Golf GTI? Die BPM is echt wel een pestbelasting. In België heb je een GTI Clubsport met alles er op en eraan voor 62.718€.
Vermeld dan ook even de reden waarom de auto zo duur is, en dat is puur vanwege die idioot hoge BPM in Nederland.
Bij onze buren in Duitsland betalen ze namelijk “maar” 44.500 euro.
En wat is het probleem?
Wij hebben veel betere infrastructuur dan Duitsland én geen automobielindustrie die ondersteund moet worden. Objectief gezien is het best logisch dat wij in Nederland niet de voordelen geven bij het kopen van auto’s die ze in Duitsland en Belgie wel geven.
Ik snap dat die niet altijd leuk voelt, maar we kunnen ons geld in Nederland beter besteden dan aan hebbedingetjes importeren en dat doen we gelukkig ook.
Waar, besteden jullie het geld beter aan? Bemoei met je eigen geld.
Heerlijk artikel Jan Willem!
Ik kocht in 2006 een nieuwe GTI met handbak voor 32.000. Geweldige tijd mee gehad. Regelmatig boven de 200km/pu mee gereden. 160.000 km zonder problemen. Ben blij dat ik toen die aankoop heb gedaan, zou het nu niet meer kunnen betalen.
Dus de GTI is inclusief inflatie, in tegenstelling tot wat de subtitel suggereert, niet 2x zo duur maar 13k duurder geworden. Alleen heeft die GTI van 2024 meer pk’s dan de R32 van toen. En die R32 was toen al, voor inflatie, 13k duurder dan de GTI. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.