De Autosalon van Genève is voor nieuwkomers een prachtig podium om hun kersverse merk te lanceren. Ook sluimerende merken komen graag even een teken van leven geven op de beursvloer. Hier zijn vijf merken waarvan je wellicht nog niet (veel) gehoord had, maar die zeker de moeite waard zijn om in de smiezen te houden. De meeste automerken en -modellen in dit lijstje lijken voor de verandering trouwens best levensvatbaar. De luchtkastelen met drie miljoen pk en oplaadtijden van vijf microseconden waren eens niet in grote getale aanwezig.

01. Hispano Suiza Carmen

Ja, alwéér een elektrische hypercar – met een historische merknaam nog wel. In dit geval is dat passender dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Het merk begon in 1899 ooit met het bouwen van elektrische auto’s onder de naam La Cuadra. In 1902 werd dat Fábrica Hispano-Suiza de Automóviles. Het bedrijf ging in 1903 failliet en startte een jaar later weer door. Het merk maakt zich nu op voor een rentree met de Hispano Suiza Carmen – een elektrische hyperluxe GT.

02. Piëch Automotive

De naam Piëch zal je als autoliefhebber ongetwijfeld zeer bekend voorkomen. Ferdinand K. Piëch is de kleinzoon van ene Ferdinand Porsche – onder meer de uitvinder van de hybride auto en oprichter van een re-de-lijk succesvol Duits merk of twee. De Piëch Mark Zero is de eerste auto van het nieuwe merk. Hij is volledig elektrisch, kan binnen vijf minuten voor 80 procent opgeladen worden en rijdt 500 kilometer op één lading.

03. Puritalia Automobili

Helemaal nieuw is Puritalia niet. In 2012 kwam het merk al met de 427 Roadster. Maar wat ons betreft is de Italiaanse autobouwer jong en onbekend genoeg voor dit lijstje. De Puritalia Berlinetta is een hybride supercar met een V8 voorin en een elektromotor achterin. Samen produceren ze 965 pk en een koppel van 1.248 Nm. In 2,7 seconden zit de Berlinetta op de 100 km/u en de top is 335 km/u. Op het prijskaartje staat 550.000 euro. Trek je je portemonnee, dan ben je één van slechts 150 eigenaren. We gokken dat je genoeg tijd zult hebben om je aankoop te overwegen.

04. Italdesign DaVinci

Het Turijnse ontwerphuis Italdesign produceerde veel iconische ontwerpen. De Volkswagen Golf en de Fiat Panda werden bijvoorbeeld bij Italdesign getekend. Het ontwerphuis wil, net als Pininfarina, op eigen poten staan en kwam al eerder met de Zerouno op basis van de Lamborghini Huracán. Nu is hier de Italdesign DaVinci, vernoemd naar de Italiaanse kunstenaar Leonardo da Vinci waarvan de overlijdensdag dit jaar een half millennium geleden is. De auto met vier zitplaatsen krijgt een 4,0-liter V8 of elektromotoren – je mag zelf kiezen. Verdere specificaties zijn nog niet bekend.

05. Pininfarina Battista

Inderdaad: een elektro-auto met 1.900 pk. Wat doet ie in dit lijstje? Twee redenen: Pininfarina bestaat al sinds de oudheid en verdient een kans om nu eens een eigen model uit te brengen. Daarbij gebruiken ze de beproefde techniek van het Kroatische Rimac. Deze auto zou zomaar eens gebouwd kunnen worden. En wanneer dat gebeurt, is het de krachtigste productieauto die ooit uit Italië kwam.

06. Manifattura Automobili Torino New Stratos

Weer eentje uit Turijn. Manifattura Automobili Torino bouwt Ferrari’s om tot een functionerende hommage aan de oude Lancia Stratos. Op de beursvloer stond dit exemplaar met Alitalia-bestickering. De eerste twee klantenauto’s zijn inmiddels gebouwd en worden afgeleverd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)