
Vraag een zelfbenoemd Porsche-expert wat een échte 911 omvat. Noemt hij binnen 3,5 seconden niet een luchtgekoelde motor, dan is ie af. De M64-motor hield het tot 1998 vol en hoort bij de 964– en 993-generatie. Die 3,6-liter zescilinder boxermotor ging maximaal tot 7.000 tpm (in de GT2- en Cup-versie dan). Nu, dankzij een nieuwe set cilinderkoppen, kan de boxermotor door tot 12.000 tpm.
Swindon Powertrain levert de upgrade alleen aan Porsches met een atmosferische motor. Wat ze precies doen? Nou, het aantal kleppen verdubbelen. Standaard zitten er twee kleppen op iedere cilinder; bij de cilinderkoppen van Swindon Powertrain zijn dat er vier. Naast het hogere toerental komt er door de aanpassing meer lucht in de verbrandingskamer en zorgen lichtere klepveren voor minder spanning op de tuimelaars.

Ondanks dat het aantal kleppen wordt verdubbeld, weegt het pakket 3,5 kilo minder dan het origineel. Dit komt doordat iedere klep is gemaakt van titanium en een stukje kleiner is dan het origineel. Voor je je aangepaste oude Porsche 911 richting de 12.000 tpm probeert te jagen, heb je overigens nog wel een inlaatspruitstuk van een 997 GT3 en bobines uit een 718 nodig.
Swindon Powertrain zegt dat het vermogen en het koppel ‘significant verbeteren’. Maar hoeveel extra pk’s en newtonmeters je krijgt, kan het bedrijf niet zeggen. ‘Er zijn immers veel meer componenten die effect hebben op het vermogen’, aldus leidinggevende Raphaël Caillé tegen TopGear Nederland. Wat hij wel kan melden, is dat de motor 40 procent meer lucht kan inademen.
De prijs van het pakket van Swindon Powertrain
Goedkoop is het verleggen van de rode lijn niet. Het Britse bedrijfje vraagt 35.940 pond voor het pakket onderdelen dat je oude Porsche 911 naar de 12.000 tpm helpt. Omgerekend is dat ongeveer 41.000 euro. Daarvoor krijg je alle niet-OEM Porsche-onderdelen die je nodig hebt om de M64-motor te upgraden naar vier kleppen per cilinder. Dan moet je het pakket nog wel installeren.
Eén reactie op “Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Deze 911 met 500 pk weegt 147 kg minder dan een Mini Cooper

Speciale Porsche kost alleen al een ton om te mogen bestellen

Deze geweldige Tuthill GT One is een moderne GT1 Strassenversion (en ook straatlegaal)

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Singer neemt geen orders meer aan voor de ‘Classic’ Porsche 911 964

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

daar zal die wel van opknappen!