
Vraag een zelfbenoemd Porsche-expert wat een échte 911 omvat. Noemt hij binnen 3,5 seconden niet een luchtgekoelde motor, dan is ie af. De M64-motor hield het tot 1998 vol en hoort bij de 964– en 993-generatie. Die 3,6-liter zescilinder boxermotor ging maximaal tot 7.000 tpm (in de GT2- en Cup-versie dan). Nu, dankzij een nieuwe set cilinderkoppen, kan de boxermotor door tot 12.000 tpm.
Swindon Powertrain levert de upgrade alleen aan Porsches met een atmosferische motor. Wat ze precies doen? Nou, het aantal kleppen verdubbelen. Standaard zitten er twee kleppen op iedere cilinder; bij de cilinderkoppen van Swindon Powertrain zijn dat er vier. Naast het hogere toerental komt er door de aanpassing meer lucht in de verbrandingskamer en zorgen lichtere klepveren voor minder spanning op de tuimelaars.

Ondanks dat het aantal kleppen wordt verdubbeld, weegt het pakket 3,5 kilo minder dan het origineel. Dit komt doordat iedere klep is gemaakt van titanium en een stukje kleiner is dan het origineel. Voor je je aangepaste oude Porsche 911 richting de 12.000 tpm probeert te jagen, heb je overigens nog wel een inlaatspruitstuk van een 997 GT3 en bobines uit een 718 nodig.
Swindon Powertrain zegt dat het vermogen en het koppel ‘significant verbeteren’. Maar hoeveel extra pk’s en newtonmeters je krijgt, kan het bedrijf niet zeggen. ‘Er zijn immers veel meer componenten die effect hebben op het vermogen’, aldus leidinggevende Raphaël Caillé tegen TopGear Nederland. Wat hij wel kan melden, is dat de motor 40 procent meer lucht kan inademen.
De prijs van het pakket van Swindon Powertrain
Goedkoop is het verleggen van de rode lijn niet. Het Britse bedrijfje vraagt 35.940 pond voor het pakket onderdelen dat je oude Porsche 911 naar de 12.000 tpm helpt. Omgerekend is dat ongeveer 41.000 euro. Daarvoor krijg je alle niet-OEM Porsche-onderdelen die je nodig hebt om de M64-motor te upgraden naar vier kleppen per cilinder. Dan moet je het pakket nog wel installeren.
Eén reactie op “Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Deze 911 met 500 pk weegt 147 kg minder dan een Mini Cooper

Speciale Porsche kost alleen al een ton om te mogen bestellen

Deze geweldige Tuthill GT One is een moderne GT1 Strassenversion (en ook straatlegaal)

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Singer neemt geen orders meer aan voor de ‘Classic’ Porsche 911 964

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

daar zal die wel van opknappen!