Gevoelige oortjes en tere hartjes kunnen maar beter even verstoppen. Dit is de nieuwe Pagani Huayra R Evo. Het is een auto voor degenen die de ‘normale’ Huayra R een tikkeltje te traag of misschien te stil vinden. Blijkbaar bestaan deze mensen. Maar ook in stilstand, doet hij je verstelt staan. Kijk hem nou, met zijn geweldig lange achtervleugel.
Mercedes-specialist HWA boog zich over de 6,0-liter V12-motor. De motor kreeg een nieuw inlaatspruitstuk, nieuwe nokkenasssen en een opnieuw gekalibreerde ECU wat resulteert in 900 pk (tegenover 850 pk in de R), 770 Nm (tegenover 750 Nm in de R) en een toerenlimiet van 9.200 tpm (tegenover 9.000 tpm in de R).
Pagani kwam op de Huayra R Evo dankzij de Indycar
‘De inspiratie voor het ontwerp van de Huayra R Evo kwam tot me gedurende een Indyrace in Nashville’, vertelt de grote baas Horacio Pagani. Hij zag de aeroscreens die de Formule-auto’s in Amerika hebben een kwam op het idee om dit toe te passen op een Pagani-circuitauto, maar dan in het groot. Vandaar dat er gaten in het plafond zitten. Overigens zijn er panelen die je kunt gebruiken om het dak te dichten.
Na het idee van de Pagani-oprichter werd het doel om een prachtige auto te bouwen. Dat is gelukt, denkt Pagani: ‘Het eindresultaat is een echte afstammeling van de Huayra R, een van de auto’s waar onze klanten het meest van houden.’ Die prachtige vorm is er niet alleen voor de sier, het heeft ook nog een functie.
Functie en vorm gaan hand in hand bij de Huayra R Evo
De lange achtervleugel komt rechtstreeks van de Huayra Codalunga. Door de staart maakt de auto 190 millimeter langer en zorgt voor 45 procent meer downforce plus 21 procent meer aero-efficiëntie ten opzichte van de Huayra R. En dat terwijl de Huayra R al 1.000 kilo neerwaartse druk produceert bij 320 km/u. Deze auto mag overigens niet de openbare weg op.
Een vin onder de gigantische achtervleugel helpt met de balans en achterop is er een eveneens grote diffuser. Verder zijn en koolstofkeramische Brembo-remmen en Pirelli P Zero-slicks. Al deze updates zorgen er volgens Pagani voor dat de Evo nu qua prestaties te vergelijken is met huidige LMP2-raceauto’s. Allemachtig.
Als je genoeg cash hebt, kun je er eentje kopen en meteen meedoen aan de Pagani Arte in Pista-circuitdagen. Je komt er Huayra R’s, Zonda R’s en Zonda Revolucions tegen. Vergeet je oordoppen niet mee te nemen. Oh, en Pagani regelt dat je door professionele coureurs wordt gecoacht, professionele monteurs je auto prepareren en er speciale autosportfysio’s en voedingsdeskundigen zijn om je ingepakte lunchpakketje op te warmen.
Reacties