
De baas van Tolman Motorsport heeft sinds 2021 talloze keren de vraag gekregen waarom je een Peugeot 205 GTI zou restaureren. Wij vragen ons af: waarom zou je dat in hemelsnaam niet doen? We gokken dat een blokje om deze auto alle sceptici wel het zwijgen kan opleggen. Laat je niet van de wijs brengen door zijn ouderwetse uiterlijk: deze Peugeot 205 GTI van Tolman is helemaal als nieuw gemaakt.
Tolman Motorsport ging voor de 1,9-liter viercilinder, maar zette daar een andere kop op met zestien kleppen in plaats van acht. Je herkent de motor aan op maat gemaakte kleppendeksels. Een ECU van Motec stuurt de boel aan en het totale vermogen is ruim 200 pk. Vergeet niet dat de auto minder dan 1.000 kilo weegt. In totaal vraagt elke auto zo’n 700 uur werk.
Nog meer aanpassingen aan de GTI
Daarnaast krijgt deze restomod een roestvrijstalen uitlaat, een sperdiff en grotere remklauwen. Een digitaal display van Motec vervangt de originele tellers. Ook zijn er nieuwe stoelen, vloermatten, een stuur met alcantara en een geluidssysteem van Blaupunkt. Mocht je straks toch wat van het origineel missen, is dat geen probleem. Naar keuze kun je originele onderdelen laten zitten of terugbouwen.
Tolman neemt het onderstel stevig onder handen met verstelbare draagarmen, nieuwe dempers en andere stabilisatoren. De lampen worden verwisseld voor led-verlichting. Dan de prijs van de als nieuw gemaakte Peugeot 205 GTI. De ontwikkelingsauto met 1,6-liter motor kostte 45.000 pond (51.845 euro). Daar gaat de productieauto 10.000 pond overheen met 55.000 pond (63.366 euro).
Meer van TopGear


Laat je nieuwe boot staan en ga voor deze Peugeot 205 Turbo 16

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Peugeot-baas wil het rijgevoel van de 205 GTI terugbrengen in EV’s

Koop deze gepantserde Peugeot 205 GTI

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
