C’est magnifique! Kijk alleen al naar het smetteloze interieur van deze Peugeot 205 Turbo 16 en je bent smoorverliefd. Dit exemplaar is de 176ste 205 Turbo 16 van de 200 die Peugeot ooit bouwde en viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Ondanks zijn grijze haren heeft deze 205 nog maar 16.000 kilometer van de wereld gezien. Oud maar oh zo lekker dus.
De Peugeot 205 Turbo 16 is een homologatie van de driftige rally-205 die meedeed aan de Groep B-klasse in het WRC. Die rallyauto leent trouwens de deuren, koplampen en de voorruit van de straatauto en verder helemaal niets. Maak je klaar voor wat mechanische informatie waardoor de kwijlkraan in je mond wordt aangewakkerd.
Specificaties van de Peugeot 205 Turbo 16
Het vermogen van de Peugeot 205 Turbo 16 komt van een 1,8-liter viercilinder turbomotor met vier kleppen per cilinder. Deze turbomotor stuurt 200 pk naar alle vier de wielen via een korte vijftraps handbak die van een Citroën SM is geleend. Vanuit stilstand zit je na 6,6 seconden aan de 100 km/u en de topsnelheid ligt op 220 km/u.
Combineer dit met een centraal geplaatst ‘epicyclisch’ differentieel dat netjes het vermogen over de twee assen verdeelt, een viscokoppeling, een gewichtsverdeling van 45-55 met het grootste gedeelte op de achteras en het resultaat is, nou ja, magnifiek. Je gaat met deze 205 Turbo 16 terug naar de tijd waarin Peugeot zich nog niet bezighield met griezels als de 308 CC.
Wat het allemaal afmaakt, zijn de uiterlijke schoonheden, zoals de niet-zo-subtiele bodykit, de extra brede wielkasten, de luchthappers vóór de achterwielen en witte steelies. Wij zijn dol op steelies. Op het interieur is zoals gezegd weinig aan te merken. Jij krijgt er een lekker retrogevoel bij dankzij de tweekleurige grijze stof en met leer beklede stoelen, inclusief rode accenten.
De verwachtte prijs van de gehomologeerde 205
De auto wordt op 24 februari geveild bij Iconic Auctioneers. Het veilinghuis denkt tussen de 235.000 pond en 275.000 pond op te halen. Omgerekend is dat ongeveer 275.000 euro tot 320.000 euro. En dat is nog zonder belastingen. Voor hetzelfde geld heb je bijna een studentenkamer in een willekeurige studentenstad. Of een nieuwe Ferrari. Maar beide zijn niet zo zeldzaam als deze 205…
Dave heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Wat een heerlijk ding zeg.
Grappig dat de eerste de beste EV lacht om deze droge specs, maar toch zou ik een stuk liever in deze 205 rijden.
Helaas voor mij onbetaalbaar en ik vrees voor deze rijmachine dat deze meer in een droge garage komt te staan dan op de weg of nog leuker: het bospad.
Daarmee is de wagen eigenlijk al klinisch dood, en dat is jamer.
Gelukkig hebben we de foto’s nog!