
C’est magnifique! Kijk alleen al naar het smetteloze interieur van deze Peugeot 205 Turbo 16 en je bent smoorverliefd. Dit exemplaar is de 176ste 205 Turbo 16 van de 200 die Peugeot ooit bouwde en viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Ondanks zijn grijze haren heeft deze 205 nog maar 16.000 kilometer van de wereld gezien. Oud maar oh zo lekker dus.
De Peugeot 205 Turbo 16 is een homologatie van de driftige rally-205 die meedeed aan de Groep B-klasse in het WRC. Die rallyauto leent trouwens de deuren, koplampen en de voorruit van de straatauto en verder helemaal niets. Maak je klaar voor wat mechanische informatie waardoor de kwijlkraan in je mond wordt aangewakkerd.
Specificaties van de Peugeot 205 Turbo 16
Het vermogen van de Peugeot 205 Turbo 16 komt van een 1,8-liter viercilinder turbomotor met vier kleppen per cilinder. Deze turbomotor stuurt 200 pk naar alle vier de wielen via een korte vijftraps handbak die van een Citroën SM is geleend. Vanuit stilstand zit je na 6,6 seconden aan de 100 km/u en de topsnelheid ligt op 220 km/u.
Combineer dit met een centraal geplaatst ‘epicyclisch’ differentieel dat netjes het vermogen over de twee assen verdeelt, een viscokoppeling, een gewichtsverdeling van 45-55 met het grootste gedeelte op de achteras en het resultaat is, nou ja, magnifiek. Je gaat met deze 205 Turbo 16 terug naar de tijd waarin Peugeot zich nog niet bezighield met griezels als de 308 CC.
Wat het allemaal afmaakt, zijn de uiterlijke schoonheden, zoals de niet-zo-subtiele bodykit, de extra brede wielkasten, de luchthappers vóór de achterwielen en witte steelies. Wij zijn dol op steelies. Op het interieur is zoals gezegd weinig aan te merken. Jij krijgt er een lekker retrogevoel bij dankzij de tweekleurige grijze stof en met leer beklede stoelen, inclusief rode accenten.
De verwachtte prijs van de gehomologeerde 205
De auto wordt op 24 februari geveild bij Iconic Auctioneers. Het veilinghuis denkt tussen de 235.000 pond en 275.000 pond op te halen. Omgerekend is dat ongeveer 275.000 euro tot 320.000 euro. En dat is nog zonder belastingen. Voor hetzelfde geld heb je bijna een studentenkamer in een willekeurige studentenstad. Of een nieuwe Ferrari. Maar beide zijn niet zo zeldzaam als deze 205…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Laat je nieuwe boot staan en ga voor deze Peugeot 205 Turbo 16”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Deze vijf unieke auto’s zijn te koop in Nederland

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Wat een heerlijk ding zeg.
Grappig dat de eerste de beste EV lacht om deze droge specs, maar toch zou ik een stuk liever in deze 205 rijden.
Helaas voor mij onbetaalbaar en ik vrees voor deze rijmachine dat deze meer in een droge garage komt te staan dan op de weg of nog leuker: het bospad.
Daarmee is de wagen eigenlijk al klinisch dood, en dat is jamer.
Gelukkig hebben we de foto’s nog!