De Peugeot 308 R Hybrid koppelt een vermogen van 500 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,0 seconden aan een verbruik van 3,0 l/100 km en uitstoot van 70 g/km. We rijden ‘s werelds eerste exemplaar. Fransen weten best hoe ze snelheidsduiveltjes moeten bouwen. Dat is algemeen bekend. Ook zal je niet onbekend in de oren klinken dat de beste voorbeelden daarvan op pure eenvoud zijn gebaseerd. Denk dan bijvoorbeeld aan de de 205 GTi, Clio Cup, 306 Rallye. Compacte auto’s met een te grote motor die zijn uitgekleed om het gewicht zo veel mogelijk te reduceren.

Het is een echte racer

Deze Peugeot 308 R Hybrid lijkt op het eerste oog uit hetzelfde hout te zijn gesneden. Met een vermogen dat de 500 pk aantikt en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,0 seconden mogelijk maakt. Dus dit ding heeft het vermogen van een 911 GT3 RS. Maar dan gepropt in een modale hatchback. Dat zou in elk woordenboek als voorbeeld voor ‘overgemotoriseerd’ moeten staan. Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Deze auto is niet voortdurend een vierwielaangedreven monster met 500 pk. De 1,6-liter benzinemotor met turbo uit de 308 GTi die 270 pk levert, drijft de voorwielen aan. De achterwielen worden aangedreven door twee elektromotoren die aan elk wiel 115 pk afleveren. Daarmee wordt vierwielaandrijving gerealiseerd. De versnellingsbak is een gerobotiseerde zestraps handbak. Je moet de flippers bedienen, maar voor het overige werkt ie als een automaat, met sequentiële schakeling en zonder koppeling. De werking kent vier standen: met ‘Hot Lap’ wordt tijdens acceleratie de volledige aandrijflijn ingeschakeld, maar zodra die supercar-achtige spurt van 0 naar 100 km/u is voltooid, schakelt de auto over op de Sport-modus, waarbij de elektromotoren af en toe bijstand krijgen van de benzinemotor. Dan is het vermogen beperkt tot 400 pk – wellicht een belangrijkere waarde om op te geven.

Zijn er nog meer standen?

In de normale modus wordt het vermogen tot 300 pk beperkt, waarbij de elektromotoren incidenteel worden ingeschakeld om extra tractie te verkrijgen. Volledig elektrisch rijden is weliswaar mogelijk, maar de actieradius is dan beperkt tot een magere 20 kilometer. De accu heeft met 3 kWh maar 10 procent van de capaciteit van die van een Nissan Leaf en is hier alleen toegepast om de R Hybrid snel te maken, niet om zuinigheid te bewerkstelligen. Een ideetje voor Nissan wellicht? ‘Met het ontwerpen van de Hybrid wilden we vermogen toevoegen’, zegt Bruno Famin, directeur van de sportdivisie van Peugeot, verantwoordelijk voor de Peugeot 308 R Hybrid. ‘Het is een slimme manier om de auto te verrijken en meer vermogen mee te geven. We hebben uit onze “kleine” 1,6-liter 270 pk gehaald, waar volgens mij niemand in is geslaagd. Op korte termijn zagen we geen kans om nog meer vermogen uit de motor te halen. Het was eenvoudiger om hybride techniek toe te passen dan een grotere motor te ontwikkelen, en dan met een betere verhouding tussen prestaties en uitstoot.’ Al met al wordt er met de hybride techniek 200 kilo aan het gewicht van de 308 GTi toegevoegd. Om dat zo laag mogelijk te plaatsen is de accu onder de achterbank gemonteerd, in plaats van de benzinetank – die nu in de ruimte van het reservewiel ligt. De accu kan in 40 minuten worden opgeladen, en ook tijdens het rijden wordt hij bijgeladen door de benzinemotor en door regeneratieve remmen.

De acceleratie is een gewaarwording die net zo verbijsterend is als de spurt in een Tesla of Ariel Atom

Eindelijk mogen we het circuit op, of..?

Ondanks toevoeging van elektromotoren en accu’s aan de achterkant van de auto bevindt 60 procent van het gewicht zich aan de voorkant. De wielophanging is met speciale componenten en 80 millimeter meer spoorbreedte – net zoals de 308-racer – opgewaardeerd om 84 procent meer vermogen te kunnen verwerken. Aan de voorkant zitten gigantische remschijven van 380 millimeter. Een sperdifferentieel op de vooras en de conceptcar is voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Dat is het type dat je bij supercars ziet.
Dat zijn specificaties om je vingers bij af te likken. Zeker wanneer je bedenkt dat het circuit van Paul Ricard er uitnodigend leeg bij ligt. Het heeft de lay-out van een overgebleven spaghettisliert. Het is buitengewoon geschikt voor een proef op de som van de beweringen van Famin. Helaas is de zwart met blauwe conceptcar bestemd voor autoshows. De enorme lichtmetalen velgen zorgen ervoor dat ie het goed doet op de foto. Maar met de minste of geringste stuuruitslag schrapen ze langs de wielkasten. Die teleurstelling wordt weggenomen door inbreng van een gecamoufleerd prototype van de 308. Die is uitgerust met de meest geavanceerde technologie van de aandrijflijn van de Peugeot 308 R Hybrid. Ook heeft hij de vereiste ruimte in de wielkasten. Wel is ie verpakt onder lelijk plaatwerk dat fotografen het werk onmogelijk moet maken.

Is deze net zo goed als het concept?

Het gaat hier om een auto uit de voorproductie, dus die komt heel braaf geheel elektrisch van z’n plek. Maar ik realiseer me dat ie dat niet lang zal volhouden, en ik bevind me op een circuit. Ik schakel de Sport-modus in, de viercilinder springt meteen bij en na een oefenrondje om hem op temperatuur te krijgen, kan ik me niet langer bedwingen om ‘Hot Lap’ in te schakelen. Dankzij de elektrische aandrijving is er natuurlijk onmiddellijk koppel, toch zijn er geen woorden voor de manier waarop de 308 accelereert. De opgave van 4,0 seconden kan ik als exact bevestigen, en aangezien je dat niet van een hatchback zou verwachten, is het een gewaarwording die net zo verbijsterend is als de spurt in een Tesla of Ariel Atom. Het toch al krappe circuit krimpt er nog aanzienlijk verder van. Rem je af voor een scherpe bocht naar links dan schakelt ie vanzelf over op Sport-modus. Dan is ie net zo eenvoudig te besturen als elke andere snelle hatchback; het kleine stuurtje uit de gewone 308 is overgenomen en de scherpe reacties van de auto op stuurbewegingen verloochenen een gewicht van anderhalve ton.

Doet hij zijn voorvaderen eer aan?

Ik had me voorgenomen om alle clichés in de pitstraat achter te laten. Maar er zijn daadwerkelijk overeenkomsten met voorname vertegenwoordigers uit de Hall of Fame van Peugeot. De Peugeot 308 R Hybrid mag dan veel groter zijn, toch voelt ie bijna net zo wendbaar aan als z’n kleinere voorgangers. En hij heeft ook de neiging naar overstuur, het uitbreken van de achterkant, met het gevoel dat de auto gelanceerd gaat worden en achterstevoren, binnenstebuiten de vangrail inschuift. Precies het gevoel dat oude Peugeots ook gaven: iets waarvan menig eigenaar zich de pestpokken is geschrokken om er achteraf heldhaftig over te verhalen. Maar, zoals deze 308 ermee omgaat, dat lijkt in niets op het angstaanjagende soort overstuur dat ertoe leidde dat de bermen in de jaren tachtig met mishandelde 205’s lagen bezaaid. Het lijkt de meest natuurlijke wijze om een auto die aanzienlijk zwaarder is dan gebruikelijk voor snelle hatchbacks, en die het grootste deel van zijn vermogen afgeeft op de voorassen, van enige handelbaarheid te voorzien.

”Famin ziet de Audi RS-modellen als potentiële concurrenten. “Als we ‘m kunnen fabriceren, zal de Peugeot 308 R Hybrid belangrijk zijn voor ons imago”

De toekomst van snelle hatchbacks?

De R Hybrid heeft overigens veel meer te bieden dan de zegeningen van klassieke handelbaarheid. Een opvallend verschijnsel – of dat nou positief is of negatief – zijn de naadloze schakelmomenten. Trek tijdens acceleratie aan de rechterflipper en de elektromotoren vullen het tijdelijke gat in het koppel van de benzinemotor aan. Ze vlakken effectief de onderbreking van de vermogenscurve weg en zorgen zo – bedoeld of onbedoeld – voor de aparte sensatie van een constant variabele transmissie. Oké, hij is wel een stuk opwindender dan een Daf. Het gezoem van de elektromotoren die tijdelijk het mechanisch gegil van de 1,6-liter turbomotor vervangen terwijl jij je gretig door de versnellingen werkt, is behoorlijk betoverend.
De Franse snelheidsduiveltjes hadden meestal motoren die je aan het werk hielden en die je voortdurend hoog in de toeren moest jagen. Nou, de vooruitgang is enorm, want deze aandrijflijn vergt helemaal niet zo veel inspanning, en voelt desondanks net zo pittig aan wanneer je snel opschakelt. Dat kan je onbedoeld overkomen, want de snelheden waartoe de Peugeot 308 R Hybrid in staat is, zijn ronduit verbazingwekkend. Het vermogen mag dan meestal ‘slechts’ 400 pk zijn, maar degene die zich daarmee tekort gedaan waant, zou zich onder doktersbehandeling moeten laten stellen.

Hoe ziet de auto er van binnen uit

De remmen blijken ook meer dan op hun taak berekend. Aangezien ik in een prijzige auto uit de voorproductie rijd, houd ik het eerder voor gezien dan zij. Bij het afremmen is het vaak al voldoende om je voet van het gas te halen Zo sterk werkt het terugwinnen van remenergie. Wellicht nog indrukwekkender is dat na achttien rondjes zo-hard-rijden-als-ik-durf de accu nog voor de helft is gevuld. Dat is mede dankzij die ingenieuze regeneratie van remenergie. Ook het interieur is een vermelding waard. Want dat verschilt enorm van de interieurs van die van de snelheidsduiveltjes van weleer. Er zijn luxueuze voorzieningen in de versie die naar autoshows gaat. Pasvorm en afwerking zijn typisch voor een conceptcar. het rammelt en piept alsof je een doos met speelgoed heen en weer schudt – maar materiaalgebruik en design zijn aantrekkelijk. ‘Fawn’ mag dan een malle kleurkeuze zijn, maar je kunt niet ontkennen dat de vier kuipstoelen er geweldig uitzien en nog beter zitten. Felrode striping past bij het uiterlijk vertoon aan de buitenkant. Op het dashboard is gebruikgemaakt van digitale weeftechniek om gewicht te besparen. Het voegt iets bijzonders toe aan een saai deel van de auto.

Conclusie?

Een luxueus interieur is essentieel om de prijs te rechtvaardigen die volgens Famin ‘behoorlijk hoger zal zijn dan die van de GTi’. Hij ziet de Audi RS-modellen als potentiële concurrenten. ‘Als we ‘m kunnen fabriceren, dan zal de Peugeot 308 R Hybrid belangrijk zijn voor ons imago. De hoge prijs maakt daar onderdeel van uit.’ 60.000, 70.000 euro? Geen antwoord. ‘Als’ is het belangrijkste woord wanneer je praat over productie van de R Hybrid. De officiële lezing is dat er nog geen beslissing over is genomen. Toch wordt er al ruim anderhalf jaar aan de Peugeot 308 R Hybrid gewerkt. Van meet af aan was het voornemen om de auto in productie te nemen. Dat het flexibele platform van de 308 het mogelijk maakt dat de technologie bij andere modellen kan worden toegepast is bijzaak. Kleinschalige, hoogwaardige productie van de R Hybrid zou kunnen leiden tot een vlaggenschip. Misschien wel net zoiets als de GT-R voor Nissan. Daarmee kunnen ze Peugeot terugbrengen in de eredivisie van snelle hatchbacks. Dat zou leiden tot een toekomst waarin snelle Franse hatchbacks net zo opwindend worden. Ze worden minder laagdrempeliger als ze in het verleden waren. En hopelijk een stuk minder krakkemikkig.

Specificaties Peugeot 308 R Hybrid


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
500 pk @ 6.000 tpm
730 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v semi-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
ca. 3,0 l/100 km
70 g/km CO2

Afmetingen
ca. 4.300 x 1.900 x  1.450 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.480 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.

Prijs
(nog) niet te koop

Reacties