
Krachtpatsende SUV’s mogen tegenwoordig dan wel ‘het ding’ zijn, dat hoeft niet te betekenen dat er geen ruimte meer is voor de sportsedan. Deze Peugeot 508 Sport Engineered garandeert alvast het bestaansrecht van de hebberigmakende sedans in de toekomst. Let wel: het is voor nu nog eventjes een studiemodel zonder concrete productieplannen.
Wat maakt de Peugeot 508 Sport Engineered bijzonder?
Alsof de 208 GTI en de reguliere 308 GTI de lat nog niet hoog genoeg legden voor performance-modellen van het merk, is de Peugeot 508 Sport Engineered het vervolg op de 308 R Hybrid – Peugeots vorige knotsgekke hybride pretmobiel met maar liefst 500 pk. De sedan mag flink zijn best doen om die te evenaren.
Het verschil met de hete hatch is dat de Peugeot 508 Sport Engineered niet twee elektromotoren op de achteras heeft zitten, maar één op elke as. De 1,6-liter benzinemotor met 200 pk krijgt bij de vooras hulp van een elektromotor met 110 pk. Achter voegt Peugeot een elektromotor toe met 200 pk. De batterijen laad je op via een stekker.
Het systeemvermogen (je mag niet alles zomaar bij elkaar optellen) is daarmee 400 pk en 500 Nm koppel. Het sprintje naar de 100 km/u klaart ie in 4,3 seconden en de kwartmijl is afgerond in 12,5 seconden. De topsnelheid is 250 km/u als de benzinemotor meedoet en volledig elektrisch haalt ie 190 km/u. Schakelen doet de automatische transmissie.
Wat is er nog meer anders aan de Peugeot 508 Sport Engineered?
Niet alleen de modelnaam groeide. Spoorverbreders maken de Peugeot 508 Sport Engineered 24 millimeter breder vóór en 12 millimeter achter. De sedan ging een stuk omlaag en de stuurinrichting werd aangescherpt voor betere dynamiek. De fluorescerende aluminium remklauwen grijpen in schijven van 380 millimeter.
De grille met zwevende ribben komt uit de 3D-printer en de bumpers zijn herzien om de aerodynamica te verbeteren. De flapjes op de voorbumper en de dorpels helpen mee met de lucht te dirigeren. De achterspoiler verdween dan weer, want die verstoorde volgens Peugeot de balans van het ontwerp. In maart staat ie op de Autosalon van Genéve. Is het al toekomst?
Specificaties Peugeot 508 Sport Engineered
Motor: 1,6-liter viercilinder + twee elektromotoren
Aandrijving: vier wielen / automaat
Vermogen: 400 pk / 500 Nm
0-100 km/u: 4,3 seconden
Kwartmijl: 12,5 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Uitstoot: 49 g CO2/km
Meer van TopGear


Peugeot 508 PSE vs Peugeot 405 Mi16: hoe ver is de snelle sedan gekomen in 28 jaar?

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Peugeot 508 PSE HYbrid 360

Peugeot 508 Sport Engineered is hier

Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
