
Krachtpatsende SUV’s mogen tegenwoordig dan wel ‘het ding’ zijn, dat hoeft niet te betekenen dat er geen ruimte meer is voor de sportsedan. Deze Peugeot 508 Sport Engineered garandeert alvast het bestaansrecht van de hebberigmakende sedans in de toekomst. Let wel: het is voor nu nog eventjes een studiemodel zonder concrete productieplannen.
Wat maakt de Peugeot 508 Sport Engineered bijzonder?
Alsof de 208 GTI en de reguliere 308 GTI de lat nog niet hoog genoeg legden voor performance-modellen van het merk, is de Peugeot 508 Sport Engineered het vervolg op de 308 R Hybrid – Peugeots vorige knotsgekke hybride pretmobiel met maar liefst 500 pk. De sedan mag flink zijn best doen om die te evenaren.
Het verschil met de hete hatch is dat de Peugeot 508 Sport Engineered niet twee elektromotoren op de achteras heeft zitten, maar één op elke as. De 1,6-liter benzinemotor met 200 pk krijgt bij de vooras hulp van een elektromotor met 110 pk. Achter voegt Peugeot een elektromotor toe met 200 pk. De batterijen laad je op via een stekker.
Het systeemvermogen (je mag niet alles zomaar bij elkaar optellen) is daarmee 400 pk en 500 Nm koppel. Het sprintje naar de 100 km/u klaart ie in 4,3 seconden en de kwartmijl is afgerond in 12,5 seconden. De topsnelheid is 250 km/u als de benzinemotor meedoet en volledig elektrisch haalt ie 190 km/u. Schakelen doet de automatische transmissie.
Wat is er nog meer anders aan de Peugeot 508 Sport Engineered?
Niet alleen de modelnaam groeide. Spoorverbreders maken de Peugeot 508 Sport Engineered 24 millimeter breder vóór en 12 millimeter achter. De sedan ging een stuk omlaag en de stuurinrichting werd aangescherpt voor betere dynamiek. De fluorescerende aluminium remklauwen grijpen in schijven van 380 millimeter.
De grille met zwevende ribben komt uit de 3D-printer en de bumpers zijn herzien om de aerodynamica te verbeteren. De flapjes op de voorbumper en de dorpels helpen mee met de lucht te dirigeren. De achterspoiler verdween dan weer, want die verstoorde volgens Peugeot de balans van het ontwerp. In maart staat ie op de Autosalon van Genéve. Is het al toekomst?
Specificaties Peugeot 508 Sport Engineered
Motor: 1,6-liter viercilinder + twee elektromotoren
Aandrijving: vier wielen / automaat
Vermogen: 400 pk / 500 Nm
0-100 km/u: 4,3 seconden
Kwartmijl: 12,5 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Uitstoot: 49 g CO2/km
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot 508 PSE vs Peugeot 405 Mi16: hoe ver is de snelle sedan gekomen in 28 jaar?

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Peugeot 508 PSE HYbrid 360

Peugeot 508 Sport Engineered is hier

Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
