
Krachtpatsende SUV’s mogen tegenwoordig dan wel ‘het ding’ zijn, dat hoeft niet te betekenen dat er geen ruimte meer is voor de sportsedan. Deze Peugeot 508 Sport Engineered garandeert alvast het bestaansrecht van de hebberigmakende sedans in de toekomst. Let wel: het is voor nu nog eventjes een studiemodel zonder concrete productieplannen.
Wat maakt de Peugeot 508 Sport Engineered bijzonder?
Alsof de 208 GTI en de reguliere 308 GTI de lat nog niet hoog genoeg legden voor performance-modellen van het merk, is de Peugeot 508 Sport Engineered het vervolg op de 308 R Hybrid – Peugeots vorige knotsgekke hybride pretmobiel met maar liefst 500 pk. De sedan mag flink zijn best doen om die te evenaren.
Het verschil met de hete hatch is dat de Peugeot 508 Sport Engineered niet twee elektromotoren op de achteras heeft zitten, maar één op elke as. De 1,6-liter benzinemotor met 200 pk krijgt bij de vooras hulp van een elektromotor met 110 pk. Achter voegt Peugeot een elektromotor toe met 200 pk. De batterijen laad je op via een stekker.
Het systeemvermogen (je mag niet alles zomaar bij elkaar optellen) is daarmee 400 pk en 500 Nm koppel. Het sprintje naar de 100 km/u klaart ie in 4,3 seconden en de kwartmijl is afgerond in 12,5 seconden. De topsnelheid is 250 km/u als de benzinemotor meedoet en volledig elektrisch haalt ie 190 km/u. Schakelen doet de automatische transmissie.
Wat is er nog meer anders aan de Peugeot 508 Sport Engineered?
Niet alleen de modelnaam groeide. Spoorverbreders maken de Peugeot 508 Sport Engineered 24 millimeter breder vóór en 12 millimeter achter. De sedan ging een stuk omlaag en de stuurinrichting werd aangescherpt voor betere dynamiek. De fluorescerende aluminium remklauwen grijpen in schijven van 380 millimeter.
De grille met zwevende ribben komt uit de 3D-printer en de bumpers zijn herzien om de aerodynamica te verbeteren. De flapjes op de voorbumper en de dorpels helpen mee met de lucht te dirigeren. De achterspoiler verdween dan weer, want die verstoorde volgens Peugeot de balans van het ontwerp. In maart staat ie op de Autosalon van Genéve. Is het al toekomst?
Specificaties Peugeot 508 Sport Engineered
Motor: 1,6-liter viercilinder + twee elektromotoren
Aandrijving: vier wielen / automaat
Vermogen: 400 pk / 500 Nm
0-100 km/u: 4,3 seconden
Kwartmijl: 12,5 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Uitstoot: 49 g CO2/km
Meer van TopGear


Peugeot 508 PSE vs Peugeot 405 Mi16: hoe ver is de snelle sedan gekomen in 28 jaar?

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Peugeot 508 PSE HYbrid 360

Peugeot 508 Sport Engineered is hier

Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
