
Het is ‘de enige MPV die aan een internationale langeafstandsrace heeft meegedaan’ én hij is te koop. Heb je echt meer info nodig? Vooruit: Tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps kwam een Belgische raceteam met deze auto aanzetten; een Peugeot 806 Procar. Het familiebusje kreeg een metamorfose, plus wat onderdelen uit andere Peugeot-racers.
Kronos Racing was zo gek om de Peugeot 806 Procar te bouwen en in te schrijven voor de 24-uursrace op Spa-Francorchamps. Alles wat deze bak een familieauto maakte verdween en er kwam een rolkooi voor terug. Hij kreeg het onderstel van een 405 Mi16-touringauto en de motor van een Peugeot 306 uit de Groep A. De 2,0-liter viercilinder had een vermogen van 283 pk.
De Peugeot 806 Procar op Spa
Coureurs Philip Verellen, Eric Bachelart en Pascal Witmeur namen om de beurt plaats in de 806. Volgens Witmeur was de Peugeot Procar een echte publiekstrekker: ‘Elke keer dat we over Raidillion kwamen, waren mensen aan het applaudisseren. Het publiek hield ervan, omdat het atypisch is. Hij reed vaak op twee wielen!’ Helaas bleef een goed resultaat uit.
Tijdens de training ging het nog van een leien dakje en eindigde het team als derde in hun klasse. Na nog geen tien uur in de race viel de Peugeot uit door een hele boel mechanische problemen. Hierna kwam hij in de collectie van teameigenaar Jean-Pierre Mondron. Nu gaat de Peugeot 806 Procar onder de hamer. Veilinghuis Aguttes verwacht dat het winnende bod tussen de 35.000 euro en 50.000 euro ligt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Hoe je als autogekkie zomaar ineens kunt vallen voor een oude MPV

De Defender zakt in prijs door nieuwe PHEV (maar er is ook een nieuwe V8)

De MPV-comeback duurt voort: Dit is de verrassend coole Zeekr Mix

Nee, het is geen dakkoffer wat er op de grootste Kia van dit moment zit

Deze toffe EM90 is het eerste busje van Volvo (en we moeten je gelijk teleurstellen)

De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt

De bijzondere reden waarom de eerste race ooit op Spa-Francorchamps niet door kon gaan

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Contract van GP van België verlengd tot en met 2025

Verstappen heeft geen kind aan concurrentie tijdens GP van België 2023

Weer of geen weer, Verstappen wint de extra korte sprintrace in België

Verstappen pakt ook pole tijdens de kwalificatie voor de sprintrace in België

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
