
Het is ‘de enige MPV die aan een internationale langeafstandsrace heeft meegedaan’ én hij is te koop. Heb je echt meer info nodig? Vooruit: Tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps kwam een Belgische raceteam met deze auto aanzetten; een Peugeot 806 Procar. Het familiebusje kreeg een metamorfose, plus wat onderdelen uit andere Peugeot-racers.
Kronos Racing was zo gek om de Peugeot 806 Procar te bouwen en in te schrijven voor de 24-uursrace op Spa-Francorchamps. Alles wat deze bak een familieauto maakte verdween en er kwam een rolkooi voor terug. Hij kreeg het onderstel van een 405 Mi16-touringauto en de motor van een Peugeot 306 uit de Groep A. De 2,0-liter viercilinder had een vermogen van 283 pk.
De Peugeot 806 Procar op Spa
Coureurs Philip Verellen, Eric Bachelart en Pascal Witmeur namen om de beurt plaats in de 806. Volgens Witmeur was de Peugeot Procar een echte publiekstrekker: ‘Elke keer dat we over Raidillion kwamen, waren mensen aan het applaudisseren. Het publiek hield ervan, omdat het atypisch is. Hij reed vaak op twee wielen!’ Helaas bleef een goed resultaat uit.
Tijdens de training ging het nog van een leien dakje en eindigde het team als derde in hun klasse. Na nog geen tien uur in de race viel de Peugeot uit door een hele boel mechanische problemen. Hierna kwam hij in de collectie van teameigenaar Jean-Pierre Mondron. Nu gaat de Peugeot 806 Procar onder de hamer. Veilinghuis Aguttes verwacht dat het winnende bod tussen de 35.000 euro en 50.000 euro ligt.
Meer van TopGear


Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Hoe je als autogekkie zomaar ineens kunt vallen voor een oude MPV

De Defender zakt in prijs door nieuwe PHEV (maar er is ook een nieuwe V8)

De MPV-comeback duurt voort: Dit is de verrassend coole Zeekr Mix

Nee, het is geen dakkoffer wat er op de grootste Kia van dit moment zit

Deze toffe EM90 is het eerste busje van Volvo (en we moeten je gelijk teleurstellen)

De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt

De bijzondere reden waarom de eerste race ooit op Spa-Francorchamps niet door kon gaan

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Contract van GP van België verlengd tot en met 2025

Verstappen heeft geen kind aan concurrentie tijdens GP van België 2023

Weer of geen weer, Verstappen wint de extra korte sprintrace in België

Verstappen pakt ook pole tijdens de kwalificatie voor de sprintrace in België

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?
