Volgend jaar wordt de 24 Uur van Le Mans weer leuk. Niet alleen voor de toeschouwers, maar ook voor de automerken. De autobouwers kunnen weer meedoen zonder dat het hen een hele jaarbegroting kost. Al dit jaar mogen de eerste auto’s in de nieuwe Hypercarklasse rijden, maar vanaf volgend jaar gaat het echt los. Een van de nieuwe deelnemers is dan deze Peugeot 9X8 Hypercar. Het is een hybride die een 2,6-liter V6 met 680 pk combineert met een elektromotor van 292 pk.

De naam 9X8 laat zich eenvoudig ontleden. Het cijfer 9 gebruikt Peugeot altijd al voor de Le Mans-racers. De X staat voor vierwielaandrijving en de 8 gebruikt Peugeot nu voor alle modellen, denk aan de Peugeot 508 en 208. Peugeot neemt volgend jaar twee exemplaren van de 9X8 Hypercar mee naar Le Mans. Het merk werkt al sinds september vorig jaar aan de auto en de aandrijflijn wordt momenteel uitvoerig gepijnigd op de testbank.

Waarom de Peugeot 9X8 Hypercar gaat meedoen

De hoofdklasse bij de 24 Uur van Le Mans was de afgelopen jaren altijd de LMP1. Deze auto’s waren zo geavanceerd dat het een iets te prijzige hobby begon te worden voor veel merken. Er volgende een leegloop waardoor van de grote automerken eigenlijk alleen Toyota overbleef. De nieuwe Hypercarklasse kent een simpeler reglement waardoor de FIA hoopt dat er weer meer automerken terugkomen. Dit lijkt te werken, want genoeg merken toonde interesse. Welke merken uiteindelijk ook echt gaan meedoen, is nog even afwachten.

Geschiedenis van Peugeot in Le Mans

In 1992 en 1993 won de Peugeot 905 de thuiswedstrijd. Toen won het merk een hele tijd niets, totdat ze in 2009 nog een keer de overwinning binnenhaalden met de Peugeot 908. Dat was nog in de tijd dat het heel normaal was dat er dieselauto’s meereden in de 24 Uur van Le Mans. Ook de auto’s van bijvoorbeeld Audi raceten toen op de zelfontbrandende peut. In de nieuwe Hypercarklasse neemt Peugeot het op tegen Toyota, Ferrari, Scuderia Cameron Glickenhaus en ByKolles.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)