Peugeot kondigt aan dat ze voor het seizoen 2022-2023 terug zullen keren naar Le Mans. En niet met een of andere omgebouwde 308. Nee, net als tussen 2008 en 2011 gaan ze voor het echte werk. In dit geval betekent dat de nieuwe hypercar-klasse, waarin onder meer Aston Martin, Toyota en wellicht zelfs Koenigsegg in actie zullen komen.
De laatste overwinning van Peugeot op Le Mans vond tien jaar terug plaats, in 2009. De 908 HDi FAP (hierboven afgebeeld) met achter het stuur David Brabham, Marc Gené en Alexander Wurz wist toen het machtige Audi te verslaan in de LMP1-klasse. De twee jaar daarna speelde de dieselracer de tweede viool, waarna Peugeot in 2011 de stekker uit het 908-programma trok.
Peugeot terug naar Le Mans: een aanwinst
‘Geweldig nieuws voor iedereen die iets met endurance-racen te maken heeft’, vindt de CEO van het FIA World Endurance Championship, Gérard Neveu. ‘We hebben er vertrouwen in dat [Peugeots] intentie om deel te nemen aan onze nieuwe hypercar-categorie, naast Aston Martin en Toyota, meer fabrikanten zal aansporen om zich toe te leggen op endurance-racen.’ Hij voegt eraan toe dat het FIA WEC zich vereerd voelt dat ze een merk met zo’n succesvolle racehistorie opnieuw welkom mogen heten.
In de nieuwe hypercar-klasse, die de peperdure LMP1-klasse vervangt, rijden auto’s die een link moeten hebben met productiemodellen. Dat betekent dus in principe dat we ook voor de openbare weg iets moois van Peugeot mogen verwachten. Iets, wellicht, dat lijkt op de L750 R Hybrid die we eerder in Gran Turismo zagen verschijnen?
De auto’s in de nieuwe klasse zullen hybride zijn, iets meer dan 1.000 kilo wegen en iets minder dan 1.000 pk hebben. Het duurt nog een paar jaar voor Peugeot terug naar Le Mans komt, maar ze beloven om in 2020 meer bekend te maken over hun plannen.
Foto 908: Peugeot/DPPI/Francois Flamand
Reacties