
De naam Piëch zal je als autoliefhebber ongetwijfeld zeer bekend voorkomen. Ferdinand K. Piëch is de kleinzoon van ene Ferdinand Porsche – onder meer de uitvinder van de hybride-auto en oprichter van een re-de-lijk succesvol Duits merk of twee. Ferdinand Piëch werd in 2002 voorzitter van de raad van commissarissen bij de Volkswagen Groep.
Ondernemen zit in de familie, want de zoon van Ferdinand, Anton Piëch, richt nu een eigen automerk op met zakenpartner Rea Stark Rajcic. De naam? Piëch Automotive. Ze zijn gevestigd in Zwitserland. De Piëch Mark Zero is de eerste auto van het merk. De auto is volledig elektrisch, kan binnen vijf minuten voor 80 procent opgeladen worden en rijdt 500 kilometer op één lading.
Drie elektromotoren met elk 204 pk geven de Piëch Mark Zero een 0-100-tijd van 3,2 seconden. De topsnelheid is 250 km/u. De batterijen genereren weinig hitte en zijn daarom luchtgekoeld (zijn overgrootvader zou trots zijn). Dat scheelt zo’n 200 kilo aan koelsysteem, waardoor het geheel een relatief behapbare 1.800 kilo weegt.
Uitgebreide informatie volgt nog, want de auto wordt morgen officieel onthuld op de Autosalon van Genève. De Piëch Mark Zero moet zo’n 200.000 euro gaan kosten, exclusief belastingen. Wanneer je de auto gaat zien, wordt later bekend. En of je ‘m überhaupt gaat zien ook. Het is immers wel weer de zoveelste nieuwe elektrische supercar en het is altijd afwachten of zo’n auto écht komt. En anders dikke Piëch.
Meer van TopGear


Autosalon van Genève 2019: het dikste spul

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Rolls-Royce en Bovet: horloges voor bij je Boat Tail

Pure H: nieuwe speler op de supercar-markt?

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
