
De naam Piëch zal je als autoliefhebber ongetwijfeld zeer bekend voorkomen. Ferdinand K. Piëch is de kleinzoon van ene Ferdinand Porsche – onder meer de uitvinder van de hybride-auto en oprichter van een re-de-lijk succesvol Duits merk of twee. Ferdinand Piëch werd in 2002 voorzitter van de raad van commissarissen bij de Volkswagen Groep.
Ondernemen zit in de familie, want de zoon van Ferdinand, Anton Piëch, richt nu een eigen automerk op met zakenpartner Rea Stark Rajcic. De naam? Piëch Automotive. Ze zijn gevestigd in Zwitserland. De Piëch Mark Zero is de eerste auto van het merk. De auto is volledig elektrisch, kan binnen vijf minuten voor 80 procent opgeladen worden en rijdt 500 kilometer op één lading.
Drie elektromotoren met elk 204 pk geven de Piëch Mark Zero een 0-100-tijd van 3,2 seconden. De topsnelheid is 250 km/u. De batterijen genereren weinig hitte en zijn daarom luchtgekoeld (zijn overgrootvader zou trots zijn). Dat scheelt zo’n 200 kilo aan koelsysteem, waardoor het geheel een relatief behapbare 1.800 kilo weegt.
Uitgebreide informatie volgt nog, want de auto wordt morgen officieel onthuld op de Autosalon van Genève. De Piëch Mark Zero moet zo’n 200.000 euro gaan kosten, exclusief belastingen. Wanneer je de auto gaat zien, wordt later bekend. En of je ‘m überhaupt gaat zien ook. Het is immers wel weer de zoveelste nieuwe elektrische supercar en het is altijd afwachten of zo’n auto écht komt. En anders dikke Piëch.
Meer van TopGear


Autosalon van Genève 2019: het dikste spul

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Rolls-Royce en Bovet: horloges voor bij je Boat Tail

Pure H: nieuwe speler op de supercar-markt?

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken
