Nadat de Type 62-2 in zijn klasse de snelste tijd neerzetten bij de bestorming van de Pikes Peak, besluit maker Radford om de speciale versie van de auto gelimiteerd te verkopen. Hoe gelimiteerd? Twaalf stuks worden er maar gebouwd. De Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 heeft een prijskaartje van tenminste 1 miljoen dollar, of omgerekend ongeveer 915.000 euro.
De ‘Track Car Edition’ zoals Radford hem noemt, krijgt verschillende upgrades ten opzichte van de standaard Type 62-2. Er is gewerkt aan het chassis en natuurlijk de brede koets. Ook de vloer is aangepast voor racedagen en hij krijgt nieuwe subframes, ophangingssystemen en een spoiler die lijkt af te stammen van een ruimteracer uit het jaar 2875.
Specificaties van de Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2
Onder de aangepaste koets vind je een 3,5-liter V6-motor met supercharger die 720 pk produceert. Mede dankzij dat vermogen en het lage gewicht van 861 kilo schiet ie in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 257 km/u. Laat dat even op je inwerken en bedenk daarbij dat deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 je laat schreeuwen om je moeder. Dit ding is geen grap.
Kopers die het aandurven, worden nauw betrokken bij het bouwproces. Zodra de ontwikkeling erop zit, mag je werken met een team van monteurs van Radford en krijg je begeleiding van niemand minder dan Jenson Button. Zin om het ronderecord op Zandvoort te verbreken? Of verbaas je liever een jochie tijdens een circuitdag op de Nordschleife? Want jawel, je kunt hem bestellen als een- of tweezitter.
De geschiedenis van Radford
Het bedrijf werd in 1948 opgericht door Harold Radford. Hij bouwde koetsen voor welvarende autobezitters en later ook voor merken als Bentley en Rolls-Royce. Radford bouwde in de jaren ’60 nog even op maat gemaakte Mini’s. Na het faillissement in 1966 pikten Ant Anstead, Jenson Button en Roger Behle het merk weer op in 2021 om een Lotus 62 te bouwen met de onderdelen en kennis van nu.
Reacties