
Dit, dames en heren, is de Pininfarina Battista: de krachtigste straatlegale auto die ooit uit Italië kwam. Hoe krachtig? 2.300 Nm en 1.900 pk. Denk daar maar eventjes over na. De 0-100-sprint duurt minder dan 2 seconden. In minder dan 12 seconden zit de Pininfarina Battista op 315 km/u. Dat zijn specificaties waar je gezicht spontaan van smelt.
En de Pininfarina Battista doet dat allemaal zonder uitstoot. Lokale uitstoot, dan. Want de Italiaanse hyper-EV leent zijn techniek van Rimac (waar Porsche voor 10 procent eigenaar van is). Een bizarre combinatie: het historische merk Pininfarina met zijn prachtige penseelstreken en de modernste elektrotechniek. Het is de eerste auto die Pininfarina uitbrengt onder zijn eigen merknaam.
Pininfarina werd in 1928 opgericht en is waarschijnlijk het beroemdste ontwerpbureau uit Italië. Het designhuis, onder leiding van Battista ‘Pinin’ Farina en later zijn zoon Sergio, tekende de meest iconische modellen voor Ferrari. Ook maakten ze veel ontwerpen voor Fiat, Alfa Romeo, Lancia en andere merken. De Cistitalia 202 uit 1946 is één van slechts negen auto’s die in de permanente collectie in het Museum of Modern Art in New York staat. Dat zegt al bijna genoeg.
2 reacties op “Pininfarina Battista is een hyper-EV met 1.900 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Hij lijkt op een Ferrari 488 pista
Het is niet de eerste auto die onder de eigen merknaam wordt verkocht, de Pininfarina Spider Europe of Azzurra was er in iedergeval eerder.