
De nieuwe Porsche 911 GT2 RS is het slechtst bewaarde geheim van het merk uit Stuttgart. Maar niks bereidt je voor op een ritje in de passagiersstoel van de wildste en meest krachtigste 911 ooit gebouwd.
Dit is wat we weten: de nieuwe GT2 RS zal meer dan 660 pk en 750 Nm hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door een heftig gereviseerde 3,8-liter twinturbo boxer-motor uit een 911 Turbo S.
Wat is er nog meer te vinden in de Porsche 911 GT2 RS?
Er is water-injectie aanwezig, de interne organen van de motor zijn geüpgraded, de GT2 RS heeft unieke turbo’s en zo gaat de lijst nog wel even door. Porsche gooide de vierwielaandrijving van de Turbo S in de prullenbak, installeerde een PDK-bak met zeven versnellingen en plunderde de GT-afdeling voor uitsluitend de beste onderdelen. Daarnaast ontwikkelde Porsche ook gloednieuwe onderdelen voor de 911 GT2 RS
Achter alle cijfers die Porsche noemt, staat een ‘meer dan’ teken. Het afdelingshoofd van de GT-afdeling van Porsche zegt dat de GT2 RS zal schreeuwen: ‘Ik ben het Alpha-mannetje.’ De GT2 RS richt zich namelijk op een heel ander soort klant dan andere modellen van Porsche. Het prototype dat je hier ziet, lijkt misschien op een GT3 RS met wat extra onderdelen, want dat is het ook. Maar de productie-auto belooft nog gestoorder te worden. Hij heeft een reusachtige splitter voor, een gigantische diffuser achter en meer dan genoeg naakt koolstofvezel.
Daaronder vallen ook de twee NACA-inlaten (inlaten met lage luchtweerstand) die koele lucht naar de standaard keramische remmen voeren. Kies voor het optionele Weissach-pakket (net als in een Porsche 918 Spyder) en je krijgt een mix van titanium, magnesium en meer koolstofvezel, waardoor je nog eens 30 kilo van het gewicht afschraapt. Dit brengt het totale gewicht van de Porsche 911 GT2 RS onder de 1.500 kilo.
Kan ik deze auto ook als daily driver gebruiken?
Hoewel deze 911 GT2 RS is gemaakt om zijn rivalen te verslaan op de Nürburgring, rijdt hij verrassend beschaafd op normale wegen. En toch wij zouden niet verrast zijn als het de GT2 RS óók nog lukt om het ronderecord te verbreken. De kracht die uit de 3,8-liter motor komt is ongelooflijk bruut.
De verwachting is dat de Porsche 911 GT2 RS een topsnelheid zal hebben van meer dan 340 km/u. Een sprintje van 0-100 km/u zal sneller gebeuren dan 3 seconden en de 200 km/u zal binnen 9 seconden behaald worden. Volgens Porsche is het ondanks zijn brute kracht een precisie-instrument.
Is de missie van Porsche geslaagd? Dat kunnen we pas echt zeggen als we de auto zelf gereden hebben. Dus: to be continued.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Vrij zwaar, deze platgeslagen kever, een Ferrari 488 weegt 1370 kg, maar dat komt waarschijnlijk door de zakken aardappelen die je in de neus van een 911 moet doen om hem op de weg te houden.
is er al bekend wanneer ze ‘m gaan presenteren?