
De nieuwe Porsche 911 GT2 RS is het slechtst bewaarde geheim van het merk uit Stuttgart. Maar niks bereidt je voor op een ritje in de passagiersstoel van de wildste en meest krachtigste 911 ooit gebouwd.
Dit is wat we weten: de nieuwe GT2 RS zal meer dan 660 pk en 750 Nm hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door een heftig gereviseerde 3,8-liter twinturbo boxer-motor uit een 911 Turbo S.
Wat is er nog meer te vinden in de Porsche 911 GT2 RS?
Er is water-injectie aanwezig, de interne organen van de motor zijn geüpgraded, de GT2 RS heeft unieke turbo’s en zo gaat de lijst nog wel even door. Porsche gooide de vierwielaandrijving van de Turbo S in de prullenbak, installeerde een PDK-bak met zeven versnellingen en plunderde de GT-afdeling voor uitsluitend de beste onderdelen. Daarnaast ontwikkelde Porsche ook gloednieuwe onderdelen voor de 911 GT2 RS
Achter alle cijfers die Porsche noemt, staat een ‘meer dan’ teken. Het afdelingshoofd van de GT-afdeling van Porsche zegt dat de GT2 RS zal schreeuwen: ‘Ik ben het Alpha-mannetje.’ De GT2 RS richt zich namelijk op een heel ander soort klant dan andere modellen van Porsche. Het prototype dat je hier ziet, lijkt misschien op een GT3 RS met wat extra onderdelen, want dat is het ook. Maar de productie-auto belooft nog gestoorder te worden. Hij heeft een reusachtige splitter voor, een gigantische diffuser achter en meer dan genoeg naakt koolstofvezel.
Daaronder vallen ook de twee NACA-inlaten (inlaten met lage luchtweerstand) die koele lucht naar de standaard keramische remmen voeren. Kies voor het optionele Weissach-pakket (net als in een Porsche 918 Spyder) en je krijgt een mix van titanium, magnesium en meer koolstofvezel, waardoor je nog eens 30 kilo van het gewicht afschraapt. Dit brengt het totale gewicht van de Porsche 911 GT2 RS onder de 1.500 kilo.
Kan ik deze auto ook als daily driver gebruiken?
Hoewel deze 911 GT2 RS is gemaakt om zijn rivalen te verslaan op de Nürburgring, rijdt hij verrassend beschaafd op normale wegen. En toch wij zouden niet verrast zijn als het de GT2 RS óók nog lukt om het ronderecord te verbreken. De kracht die uit de 3,8-liter motor komt is ongelooflijk bruut.
De verwachting is dat de Porsche 911 GT2 RS een topsnelheid zal hebben van meer dan 340 km/u. Een sprintje van 0-100 km/u zal sneller gebeuren dan 3 seconden en de 200 km/u zal binnen 9 seconden behaald worden. Volgens Porsche is het ondanks zijn brute kracht een precisie-instrument.
Is de missie van Porsche geslaagd? Dat kunnen we pas echt zeggen als we de auto zelf gereden hebben. Dus: to be continued.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Vanaf deze week krijg je het nieuwe rijbewijs in Nederland (met een bijzonder verborgen trucje)

Dit is bestverkochte gebruikte auto van Nederland, nu de Volkswagen Golf op nummer twee staat

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

Dit is het ultieme Vaderdagcadeau!

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Vrij zwaar, deze platgeslagen kever, een Ferrari 488 weegt 1370 kg, maar dat komt waarschijnlijk door de zakken aardappelen die je in de neus van een 911 moet doen om hem op de weg te houden.
is er al bekend wanneer ze ‘m gaan presenteren?