
De nieuwe Porsche 911 GT2 RS is het slechtst bewaarde geheim van het merk uit Stuttgart. Maar niks bereidt je voor op een ritje in de passagiersstoel van de wildste en meest krachtigste 911 ooit gebouwd.
Dit is wat we weten: de nieuwe GT2 RS zal meer dan 660 pk en 750 Nm hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door een heftig gereviseerde 3,8-liter twinturbo boxer-motor uit een 911 Turbo S.
Wat is er nog meer te vinden in de Porsche 911 GT2 RS?
Er is water-injectie aanwezig, de interne organen van de motor zijn geüpgraded, de GT2 RS heeft unieke turbo’s en zo gaat de lijst nog wel even door. Porsche gooide de vierwielaandrijving van de Turbo S in de prullenbak, installeerde een PDK-bak met zeven versnellingen en plunderde de GT-afdeling voor uitsluitend de beste onderdelen. Daarnaast ontwikkelde Porsche ook gloednieuwe onderdelen voor de 911 GT2 RS
Achter alle cijfers die Porsche noemt, staat een ‘meer dan’ teken. Het afdelingshoofd van de GT-afdeling van Porsche zegt dat de GT2 RS zal schreeuwen: ‘Ik ben het Alpha-mannetje.’ De GT2 RS richt zich namelijk op een heel ander soort klant dan andere modellen van Porsche. Het prototype dat je hier ziet, lijkt misschien op een GT3 RS met wat extra onderdelen, want dat is het ook. Maar de productie-auto belooft nog gestoorder te worden. Hij heeft een reusachtige splitter voor, een gigantische diffuser achter en meer dan genoeg naakt koolstofvezel.
Daaronder vallen ook de twee NACA-inlaten (inlaten met lage luchtweerstand) die koele lucht naar de standaard keramische remmen voeren. Kies voor het optionele Weissach-pakket (net als in een Porsche 918 Spyder) en je krijgt een mix van titanium, magnesium en meer koolstofvezel, waardoor je nog eens 30 kilo van het gewicht afschraapt. Dit brengt het totale gewicht van de Porsche 911 GT2 RS onder de 1.500 kilo.
Kan ik deze auto ook als daily driver gebruiken?
Hoewel deze 911 GT2 RS is gemaakt om zijn rivalen te verslaan op de Nürburgring, rijdt hij verrassend beschaafd op normale wegen. En toch wij zouden niet verrast zijn als het de GT2 RS óók nog lukt om het ronderecord te verbreken. De kracht die uit de 3,8-liter motor komt is ongelooflijk bruut.
De verwachting is dat de Porsche 911 GT2 RS een topsnelheid zal hebben van meer dan 340 km/u. Een sprintje van 0-100 km/u zal sneller gebeuren dan 3 seconden en de 200 km/u zal binnen 9 seconden behaald worden. Volgens Porsche is het ondanks zijn brute kracht een precisie-instrument.
Is de missie van Porsche geslaagd? Dat kunnen we pas echt zeggen als we de auto zelf gereden hebben. Dus: to be continued.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Vrij zwaar, deze platgeslagen kever, een Ferrari 488 weegt 1370 kg, maar dat komt waarschijnlijk door de zakken aardappelen die je in de neus van een 911 moet doen om hem op de weg te houden.
is er al bekend wanneer ze ‘m gaan presenteren?