Porsche 911 GT2 RS: dit is wat we weten

We reiken naar de deurhendels in Porsche's nieuwe achterwielaangedreven, geblazen supercar.

Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS

De nieuwe Porsche 911 GT2 RS is het slechtst bewaarde geheim van het merk uit Stuttgart. Maar niks bereidt je voor op een ritje in de passagiersstoel van de wildste en meest krachtigste 911 ooit gebouwd.

Dit is wat we weten: de nieuwe GT2 RS zal meer dan 660 pk en 750 Nm hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door een heftig gereviseerde 3,8-liter twinturbo boxer-motor uit een 911 Turbo S.

Wat is er nog meer te vinden in de Porsche 911 GT2 RS?

Er is water-injectie aanwezig, de interne organen van de motor zijn geüpgraded, de GT2 RS heeft unieke turbo’s en zo gaat de lijst nog wel even door. Porsche gooide de vierwielaandrijving van de Turbo S in de prullenbak, installeerde een PDK-bak met zeven versnellingen en plunderde de GT-afdeling voor uitsluitend de beste onderdelen. Daarnaast ontwikkelde Porsche ook gloednieuwe onderdelen voor de 911 GT2 RS

Achter alle cijfers die Porsche noemt, staat een ‘meer dan’ teken. Het afdelingshoofd van de GT-afdeling van Porsche zegt dat de GT2 RS zal schreeuwen: ‘Ik ben het Alpha-mannetje.’ De GT2 RS richt zich namelijk op een heel ander soort klant dan andere modellen van Porsche. Het prototype dat je hier ziet, lijkt misschien op een GT3 RS met wat extra onderdelen, want dat is het ook. Maar de productie-auto belooft nog gestoorder te worden. Hij heeft een reusachtige splitter voor, een gigantische diffuser achter en meer dan genoeg naakt koolstofvezel.

Daaronder vallen ook de twee NACA-inlaten (inlaten met lage luchtweerstand) die koele lucht naar de standaard keramische remmen voeren. Kies voor het optionele Weissach-pakket (net als in een Porsche 918 Spyder) en je krijgt een mix van titanium, magnesium en meer koolstofvezel, waardoor je nog eens 30 kilo van het gewicht afschraapt. Dit brengt het totale gewicht van de Porsche 911 GT2 RS onder de 1.500 kilo.

Kan ik deze auto ook als daily driver gebruiken?

Hoewel deze 911 GT2 RS is gemaakt om zijn rivalen te verslaan op de Nürburgring, rijdt hij verrassend beschaafd op normale wegen.  En toch wij zouden niet verrast zijn als het de GT2 RS óók nog lukt om het ronderecord te verbreken. De kracht die uit de 3,8-liter motor komt is ongelooflijk bruut.

De verwachting is dat de Porsche 911 GT2 RS een topsnelheid zal hebben van meer dan 340 km/u. Een sprintje van 0-100 km/u zal sneller gebeuren dan 3 seconden en de 200 km/u zal binnen 9 seconden behaald worden. Volgens Porsche is het ondanks zijn brute kracht een precisie-instrument.

Is de missie van Porsche geslaagd? Dat kunnen we pas echt zeggen als we de auto zelf gereden hebben. Dus: to be continued.

Reacties
  1. Chris zegt op 11 juni 2017 om 00:02:

    Vrij zwaar, deze platgeslagen kever, een Ferrari 488 weegt 1370 kg, maar dat komt waarschijnlijk door de zakken aardappelen die je in de neus van een 911 moet doen om hem op de weg te houden.

  2. Speedhunterz zegt op 7 juni 2017 om 17:59:

    is er al bekend wanneer ze ‘m gaan presenteren?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken