
Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig
Dus wat is er nieuw aan de Porsche 911 GT3?
Naast de beroemde herintroductie van de handbak? Wellicht stel je de verkeerde vraag. Een betere vraag zou zijn: in hoeverre verschilt deze GT3 van de GT3 RS? Want wat we hier hebben is een 911 GT3 waarvan de 3,8-liter zescilinder boxermotor is vervangen door een 4,0-liter en de achterwielen meesturen. Het enige dat ontbreekt is een magnesium dak, de bredere body en de luchtinlaten bij de wielen. De GT3 weegt slechts 10 kilo meer en heeft dezelfde 500 pk.
Oké, en hoe zit het dan met die handbak?
Dat kunnen we je helaas niet vertellen. Dit is er een met PDK-transmissie. Ja, we weten het. We waren net zo gefrustreerd als jij nu bent. Helaas was dit de eerst mogelijke auto die Porsche kon meegeven en we wilden (begrijpelijk) niet wachten. Daarbij: de PDK-transmissie is ook niet echt vervelend om mee te rijden…
Hoe is de PDK dan?
Sensationeel. We denken dat dit wellicht de beste transmissie met dubbele koppeling van allemaal is. Geef een tikje aan de schakelflippers en er komt geen twijfel bij kijken. Deze bak maakt het makkelijk om het beste uit de (fenomenale) motor te halen.
Hoe rijdt de Porsche 911 GT3?
Buitengewoon. De demping voelt wat stug aan, maar wel verfijnd en communicatief. Het stuur vertelt je niet meer zo veel als vroeger, in de tijden van hydraulische stuurbekrachtiging, maar voor de moderne standaard is het verbluffend, met genoeg stabiliteit en informatie. Je zit daardoor zelfverzekerd achter het stuur. Alleen het insturen mag met een fractie meer bite.
De achterasbesturing is geweldig. Hij reageert zo snel dat het voelt alsof je rechtervoet direct is verbonden met de wielen. Het rijgedrag van de Porsche 911 GT3 is vlekkeloos zodra de snelheid omhoog gaat. Bochten lijken niet te bestaan, de motor brult, de vering danst – het is allemaal goed. En hij rijdt met zo veel behendigheid dat je op het moment dat je het niet meer comfortabel kunt noemen, nog steeds kunt zeggen dat je synchroon met de auto beweegt. Je zult dus niet snel alle hoeken van het interieur zien of voelen.
Conclusie?
De GT3 voelt klein, licht, hard en snel. Je kunt gewoon op een provinciale weg rijden zonder een dwarslaesie op te lopen. Meer snelheid heeft niemand nodig. We vragen ons dan ook af hoe veel auto’s zo’n zelfde sensatie kunnen bieden als deze Porsche 911 GT3.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
