
De nieuwe 911 Speedster is de zwanenzang voor de 991-generatie van de 911. Het stralende middelpunt is zijn huilende 4,0-liter boxermotor met een toerenbegrenzer die pas bij de 9.000 tpm wakker wordt. Het is een sublieme herinnering dat atmosferische motoren vaak leuker zijn dan turbo-exemplaren.
Het zou zonde zijn als Porsche de oude GT3-motor laat afsterven en ons afscheept met een turbo-zescilinder. Niet dat de turbomotoren van Porsche nu zo slecht zijn, maar die spreken niet tot een oergevoel. Je voelt ze niet tot op het bot. Er is domweg geen substituut voor hoogtoerige turboloze motoren.
Andreas Preuninger, baas van alles met een GT-badge bij Porsche, wil het nog niet concreet bevestigen, maar wij durven een voorzichtige conclusie te trekken: het optreden van de atmosferische boxermotor in de Speedster is niet zijn laatste. Door een pienter uitlaatsysteem met een partikelfilter zakte de uitstoot, groeide het vermogen met 10 pk én zakte het gewicht met 10 kilo.
‘Dit is wat er gebeurt als je goede engineering tot het uiterste pusht’, zegt Preuninger tegen TopGear. De uitlaat is gemaakt van zeer dun materiaal. ‘De auto verliest 10 kilo achterin – heel laag – en dat is iets wat je echt voelt’, vult hij aan.
De Porsche 911 GT3 (992) wordt minder luid
De nieuwe uitlaat is minder luid dankzij het partikelfilter, maar volgens de GT-baas is dat niet erg: ‘Je verliest ook niet veel van het geluid. De auto klinkt wat beschaafder, maar hij heeft een meer geraffineerd geluid, wat oké is voor een Speedster. Het past beter bij de tijden waarin we leven.’
‘De klep in de uitlaat is elektronisch bediend, dus hij beweegt constant. Bij een mechanische klep heb je alleen aan of uit. Wij zijn de enige met een elektrisch systeem dat de hitte uit een uitlaat kan halen’, zegt Preuninger.
‘We hebben deze schoonheid gered voor de toekomst’, zegt Preuninger, die verder niet loslaat wanneer we de 4,0-liter zescilinder weer gaan zien. ‘We proberen de vlam zo lang mogelijk aan te houden. We denken dat de hoogtoerige atmosferische motor een geweldig iets is dat behouden moet blijven.’ Het is wachten op de volgende generatie Porsche 911 GT3 (992).
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
