
De nieuwe 911 Speedster is de zwanenzang voor de 991-generatie van de 911. Het stralende middelpunt is zijn huilende 4,0-liter boxermotor met een toerenbegrenzer die pas bij de 9.000 tpm wakker wordt. Het is een sublieme herinnering dat atmosferische motoren vaak leuker zijn dan turbo-exemplaren.
Het zou zonde zijn als Porsche de oude GT3-motor laat afsterven en ons afscheept met een turbo-zescilinder. Niet dat de turbomotoren van Porsche nu zo slecht zijn, maar die spreken niet tot een oergevoel. Je voelt ze niet tot op het bot. Er is domweg geen substituut voor hoogtoerige turboloze motoren.
Andreas Preuninger, baas van alles met een GT-badge bij Porsche, wil het nog niet concreet bevestigen, maar wij durven een voorzichtige conclusie te trekken: het optreden van de atmosferische boxermotor in de Speedster is niet zijn laatste. Door een pienter uitlaatsysteem met een partikelfilter zakte de uitstoot, groeide het vermogen met 10 pk én zakte het gewicht met 10 kilo.
‘Dit is wat er gebeurt als je goede engineering tot het uiterste pusht’, zegt Preuninger tegen TopGear. De uitlaat is gemaakt van zeer dun materiaal. ‘De auto verliest 10 kilo achterin – heel laag – en dat is iets wat je echt voelt’, vult hij aan.
De Porsche 911 GT3 (992) wordt minder luid
De nieuwe uitlaat is minder luid dankzij het partikelfilter, maar volgens de GT-baas is dat niet erg: ‘Je verliest ook niet veel van het geluid. De auto klinkt wat beschaafder, maar hij heeft een meer geraffineerd geluid, wat oké is voor een Speedster. Het past beter bij de tijden waarin we leven.’
‘De klep in de uitlaat is elektronisch bediend, dus hij beweegt constant. Bij een mechanische klep heb je alleen aan of uit. Wij zijn de enige met een elektrisch systeem dat de hitte uit een uitlaat kan halen’, zegt Preuninger.
‘We hebben deze schoonheid gered voor de toekomst’, zegt Preuninger, die verder niet loslaat wanneer we de 4,0-liter zescilinder weer gaan zien. ‘We proberen de vlam zo lang mogelijk aan te houden. We denken dat de hoogtoerige atmosferische motor een geweldig iets is dat behouden moet blijven.’ Het is wachten op de volgende generatie Porsche 911 GT3 (992).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
