
De nieuwe 911 Speedster is de zwanenzang voor de 991-generatie van de 911. Het stralende middelpunt is zijn huilende 4,0-liter boxermotor met een toerenbegrenzer die pas bij de 9.000 tpm wakker wordt. Het is een sublieme herinnering dat atmosferische motoren vaak leuker zijn dan turbo-exemplaren.
Het zou zonde zijn als Porsche de oude GT3-motor laat afsterven en ons afscheept met een turbo-zescilinder. Niet dat de turbomotoren van Porsche nu zo slecht zijn, maar die spreken niet tot een oergevoel. Je voelt ze niet tot op het bot. Er is domweg geen substituut voor hoogtoerige turboloze motoren.
Andreas Preuninger, baas van alles met een GT-badge bij Porsche, wil het nog niet concreet bevestigen, maar wij durven een voorzichtige conclusie te trekken: het optreden van de atmosferische boxermotor in de Speedster is niet zijn laatste. Door een pienter uitlaatsysteem met een partikelfilter zakte de uitstoot, groeide het vermogen met 10 pk én zakte het gewicht met 10 kilo.
‘Dit is wat er gebeurt als je goede engineering tot het uiterste pusht’, zegt Preuninger tegen TopGear. De uitlaat is gemaakt van zeer dun materiaal. ‘De auto verliest 10 kilo achterin – heel laag – en dat is iets wat je echt voelt’, vult hij aan.
De Porsche 911 GT3 (992) wordt minder luid
De nieuwe uitlaat is minder luid dankzij het partikelfilter, maar volgens de GT-baas is dat niet erg: ‘Je verliest ook niet veel van het geluid. De auto klinkt wat beschaafder, maar hij heeft een meer geraffineerd geluid, wat oké is voor een Speedster. Het past beter bij de tijden waarin we leven.’
‘De klep in de uitlaat is elektronisch bediend, dus hij beweegt constant. Bij een mechanische klep heb je alleen aan of uit. Wij zijn de enige met een elektrisch systeem dat de hitte uit een uitlaat kan halen’, zegt Preuninger.
‘We hebben deze schoonheid gered voor de toekomst’, zegt Preuninger, die verder niet loslaat wanneer we de 4,0-liter zescilinder weer gaan zien. ‘We proberen de vlam zo lang mogelijk aan te houden. We denken dat de hoogtoerige atmosferische motor een geweldig iets is dat behouden moet blijven.’ Het is wachten op de volgende generatie Porsche 911 GT3 (992).
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
