De Porsche 911 GT3 (992) blijft turboloos

Slimme uitlaattechniek verlengt de levensduur van de atmosferische zescilinder

Porsche 911 GT3 RS 991 vs 991.2
Porsche 911 GT3 RS 991 vs 991.2

De nieuwe 911 Speedster is de zwanenzang voor de 991-generatie van de 911. Het stralende middelpunt is zijn huilende 4,0-liter boxermotor met een toerenbegrenzer die pas bij de 9.000 tpm wakker wordt. Het is een sublieme herinnering dat atmosferische motoren vaak leuker zijn dan turbo-exemplaren.

Het zou zonde zijn als Porsche de oude GT3-motor laat afsterven en ons afscheept met een turbo-zescilinder. Niet dat de turbomotoren van Porsche nu zo slecht zijn, maar die spreken niet tot een oergevoel. Je voelt ze niet tot op het bot. Er is domweg geen substituut voor hoogtoerige turboloze motoren.

Andreas Preuninger, baas van alles met een GT-badge bij Porsche, wil het nog niet concreet bevestigen, maar wij durven een voorzichtige conclusie te trekken: het optreden van de atmosferische boxermotor in de Speedster is niet zijn laatste. Door een pienter uitlaatsysteem met een partikelfilter zakte de uitstoot, groeide het vermogen met 10 pk én zakte het gewicht met 10 kilo.

‘Dit is wat er gebeurt als je goede engineering tot het uiterste pusht’, zegt Preuninger tegen TopGear. De uitlaat is gemaakt van zeer dun materiaal. ‘De auto verliest 10 kilo achterin – heel laag – en dat is iets wat je echt voelt’, vult hij aan.

De Porsche 911 GT3 (992) wordt minder luid

De nieuwe uitlaat is minder luid dankzij het partikelfilter, maar volgens de GT-baas is dat niet erg: ‘Je verliest ook niet veel van het geluid. De auto klinkt wat beschaafder, maar hij heeft een meer geraffineerd geluid, wat oké is voor een Speedster. Het past beter bij de tijden waarin we leven.’

‘De klep in de uitlaat is elektronisch bediend, dus hij beweegt constant. Bij een mechanische klep heb je alleen aan of uit. Wij zijn de enige met een elektrisch systeem dat de hitte uit een uitlaat kan halen’, zegt Preuninger.

‘We hebben deze schoonheid gered voor de toekomst’, zegt Preuninger, die verder niet loslaat wanneer we de 4,0-liter zescilinder weer gaan zien. ‘We proberen de vlam zo lang mogelijk aan te houden. We denken dat de hoogtoerige atmosferische motor een geweldig iets is dat behouden moet blijven.’ Het is wachten op de volgende generatie Porsche 911 GT3 (992).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws