
Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3 met handbak
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig
Je kunt rustig zeggen dat wij na onze eerste kennismaking fan zijn van de Porsche 911 GT3 met PDK-transmissie. Nu kwam de vraag of we de Porsche 911 GT3 ook met handbak nog even wilden testen, zowel op het circuit als op normaal wegdek. Goh, we dachten dat Porsche het nooit zou vragen.
Nou?! Hoe rijdt de Porsche 911 GT3 met handbak?
Met het wilde karakter van de 500 pk sterke 4,0-liter boxermotor nog kakelvers in het geheugen, vreesden we eigenlijk dat de motor iets te veel voor het goede zou zijn voor de handgeschakelde zesbak. We hadden het fout.
En als iemand in de kroeg roept dat de PDK sneller is (-0,5 s naar 100 km/u), wijs diegene er dan vriendelijk op dat de handbak een hogere topsnelheid heeft (320 km/u tegenover 318 km/u) en 17 kilo minder aangeeft op de weegschaal. De sprint naar 100 is trouwens klaar in 3,9 seconden.
Dus hij is beter?
Laten we niet te hard van stapel lopen, hij voelt anders. Anders, maar nog steeds belachelijk snel. De gretigheid onderin de toeren, gecombineerd met de enorme honger naar hoge toeren, betrekt je bij het rijden zoals bijna geen enkele andere auto dat doet.
En dan komt de handbak daar nog boven op. Die is grotendeels overgenomen van de 911 R. Andreas Preuninger, de halfgod van de Porsche GT-afdeling, geeft toe dat ze er klein beetje aan hebben gefriemeld. Hierdoor schakelt de handbak erg precies en met een heerlijk mechanisch gevoel, en zo snel als ie zou moeten schakelen. Dat is érg snel, zeg maar, zeker gezien het karakter van de motor.
Is dit dan degene die je zou kiezen?
Ongetwijfeld, maar we zouden de keuze voor een PDK ook respecteren, omdat ze beide briljant zijn. Keuzevrijheid is erg fijn. De nieuwe 4,0-liter boxermotor (die afstamt van de GT3 Cup Car) is een waar meesterwerk. Het fenomenale onderstel maakt de auto niet alleen enorm ’toegankelijk’, maar levert ook bakken rijplezier. De handbak maakt dat hele feestje alleen maar mooier. Er komt wel wat meer inspanning bij kijken, maar dat krijg je qua lol dubbel en dwars terug, vooral bij lagere snelheden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
