
Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3 met handbak
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig
Je kunt rustig zeggen dat wij na onze eerste kennismaking fan zijn van de Porsche 911 GT3 met PDK-transmissie. Nu kwam de vraag of we de Porsche 911 GT3 ook met handbak nog even wilden testen, zowel op het circuit als op normaal wegdek. Goh, we dachten dat Porsche het nooit zou vragen.
Nou?! Hoe rijdt de Porsche 911 GT3 met handbak?
Met het wilde karakter van de 500 pk sterke 4,0-liter boxermotor nog kakelvers in het geheugen, vreesden we eigenlijk dat de motor iets te veel voor het goede zou zijn voor de handgeschakelde zesbak. We hadden het fout.
En als iemand in de kroeg roept dat de PDK sneller is (-0,5 s naar 100 km/u), wijs diegene er dan vriendelijk op dat de handbak een hogere topsnelheid heeft (320 km/u tegenover 318 km/u) en 17 kilo minder aangeeft op de weegschaal. De sprint naar 100 is trouwens klaar in 3,9 seconden.
Dus hij is beter?
Laten we niet te hard van stapel lopen, hij voelt anders. Anders, maar nog steeds belachelijk snel. De gretigheid onderin de toeren, gecombineerd met de enorme honger naar hoge toeren, betrekt je bij het rijden zoals bijna geen enkele andere auto dat doet.
En dan komt de handbak daar nog boven op. Die is grotendeels overgenomen van de 911 R. Andreas Preuninger, de halfgod van de Porsche GT-afdeling, geeft toe dat ze er klein beetje aan hebben gefriemeld. Hierdoor schakelt de handbak erg precies en met een heerlijk mechanisch gevoel, en zo snel als ie zou moeten schakelen. Dat is érg snel, zeg maar, zeker gezien het karakter van de motor.
Is dit dan degene die je zou kiezen?
Ongetwijfeld, maar we zouden de keuze voor een PDK ook respecteren, omdat ze beide briljant zijn. Keuzevrijheid is erg fijn. De nieuwe 4,0-liter boxermotor (die afstamt van de GT3 Cup Car) is een waar meesterwerk. Het fenomenale onderstel maakt de auto niet alleen enorm ’toegankelijk’, maar levert ook bakken rijplezier. De handbak maakt dat hele feestje alleen maar mooier. Er komt wel wat meer inspanning bij kijken, maar dat krijg je qua lol dubbel en dwars terug, vooral bij lagere snelheden.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
