
Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3 met handbak
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig
Je kunt rustig zeggen dat wij na onze eerste kennismaking fan zijn van de Porsche 911 GT3 met PDK-transmissie. Nu kwam de vraag of we de Porsche 911 GT3 ook met handbak nog even wilden testen, zowel op het circuit als op normaal wegdek. Goh, we dachten dat Porsche het nooit zou vragen.
Nou?! Hoe rijdt de Porsche 911 GT3 met handbak?
Met het wilde karakter van de 500 pk sterke 4,0-liter boxermotor nog kakelvers in het geheugen, vreesden we eigenlijk dat de motor iets te veel voor het goede zou zijn voor de handgeschakelde zesbak. We hadden het fout.
En als iemand in de kroeg roept dat de PDK sneller is (-0,5 s naar 100 km/u), wijs diegene er dan vriendelijk op dat de handbak een hogere topsnelheid heeft (320 km/u tegenover 318 km/u) en 17 kilo minder aangeeft op de weegschaal. De sprint naar 100 is trouwens klaar in 3,9 seconden.
Dus hij is beter?
Laten we niet te hard van stapel lopen, hij voelt anders. Anders, maar nog steeds belachelijk snel. De gretigheid onderin de toeren, gecombineerd met de enorme honger naar hoge toeren, betrekt je bij het rijden zoals bijna geen enkele andere auto dat doet.
En dan komt de handbak daar nog boven op. Die is grotendeels overgenomen van de 911 R. Andreas Preuninger, de halfgod van de Porsche GT-afdeling, geeft toe dat ze er klein beetje aan hebben gefriemeld. Hierdoor schakelt de handbak erg precies en met een heerlijk mechanisch gevoel, en zo snel als ie zou moeten schakelen. Dat is érg snel, zeg maar, zeker gezien het karakter van de motor.
Is dit dan degene die je zou kiezen?
Ongetwijfeld, maar we zouden de keuze voor een PDK ook respecteren, omdat ze beide briljant zijn. Keuzevrijheid is erg fijn. De nieuwe 4,0-liter boxermotor (die afstamt van de GT3 Cup Car) is een waar meesterwerk. Het fenomenale onderstel maakt de auto niet alleen enorm ’toegankelijk’, maar levert ook bakken rijplezier. De handbak maakt dat hele feestje alleen maar mooier. Er komt wel wat meer inspanning bij kijken, maar dat krijg je qua lol dubbel en dwars terug, vooral bij lagere snelheden.
Meer van TopGear


Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs
