
Hoe dan? De vernieuwde Porsche 911 GT3 RS perst slechts 20 pk extra uit zijn 4,0-liter zescilinder, maar presteert het om 24 seconden sneller te zijn op de Nürburgring dan zijn voorganger. Het bewijst definitief en zonder enige twijfel dat vermogen niet alles zegt.
Remmen, aerodynamica, afstelling en bovenal een onbevreesde coureur wiens motivatie meer weg heeft van een doodswens zijn belangrijke ingrediënten. De Porsche 911 GT3 RS duikt onder de illustere 7 minuten met een tijd van 6.56,4 minuten. Porsches fabriekscoureur Kévin Estre zette de belachelijke snelle Nürburgring-tijd neer. Het leverde bovenal enorm toffe platen op.
De snelste tijd is altijd nog voor de Porsche 911 GT2 RS (6:47,30). Ook de Huracán Performante blijft iets sneller (6:52,01). Porsches hypercar, de 918 Spyder, legt het af tegen de Porsche 911 GT3 RS op de Nürburgring. De GT3 RS is 0,6 seconden sneller. Goed, het scheelt haast niets, maar hou even rekening met het verschil in vermogen, techniek en prijs. De GT3 kost ten minste 272.900 euro. Met Weissach-pakket kostte de 918 Spyder minimaal 853.050 euro.
‘Alle vier rondetijden van beide coureurs lagen slechts tienden uit elkaar. Dat bevestigt niet alleen het enorme potentieel van de 911 GT3 RS, maar ook dat de auto op de grens zeer goed te rijden is. Met deze auto leveren we het bewijs dat met een perfecte algehele afstemming topprestaties mogelijk zijn met een relatief gering vermogen’, aldus Frank-Steffen Walliser, hoofd Motorsport en GT-wagens bij Porsche.
Bekijk hier de onboard beelden van de Porsche 911 GT3 RS Nürburgring-ronde.
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Nederlanders bestellen Porsche 911 GT3 massaal met handbak

Porsche 911 GT2 RS is de snelste op de Nürburgring!

De evolutie van de Porsche 911 GT3 (long read en video’s)

’Er komt een nieuwe Porsche 911 R’

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
