
Als je tot een maand geleden een schreeuwende behoefte had aan een hoogtoerige Porsche 911 met een handgeschakelde versnellingsbak, had je bedroevend weinig keuze. Zeg maar gerust geen. Alle nieuwe handgeschakelde Porsches hebben inmiddels een turbo. En turbomotoren verafschuwen toeren. Behalve die van Ferrari, maar dat is een ander verhaal. Het enige dat je kon doen, was veilingen afstruinen voor een Porsche 911 R. Dan krijg je een 4,0-liter zescilinder zonder turbo en 500 pk. Precies wat je wilt. Het winnende bod bij een 911 R ligt tegenwoordig rond de half miljoen euro.
Een andere rauw, turboloos alternatief vind je bij Singer. Zij bouwen een oude Porsche om tot een gloednieuw retro-exemplaar. Dit kost je ook ongeveer een half miljoen en dan haal je de prestaties van een 911 R niet. Dus dan blijft er weinig over.
Maar toen was er deze week opeens de Porsche 911 GT3, met handbak! Je krijgt een hoogtoerige (9.000 tpm!) platte zescilinder en 500 pk zonder beademing. Het sprintje naar 100 km/u duurt wel 0,5 seconden langer met de handbak (3,9 seconden) dan met de ook leverbare PDK-automaat. Lekker belangrijk: zelf roeren in een 911 GT3!
Waarom is het een koopje?
De Porsche 911 GT3 kost in Nederland 229.250 euro. Dat is dus de helft goedkoper dan een (per definitie tweedehands) Porsche 911 R in de veilingen. De verschillen tussen de twee? Bijzonder klein. En op die grote schreeuwerige achterspoiler van de 911 GT3 is vast wel iets te bedenken. Echt geven om prestaties doe je immers toch niet als je een handbak koopt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Porsche 911 GT3: waarom de non-automaat een koopje is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

het is allemaal geweldig ! maar ik koester mijn 964 C2….luchtgekoeld zoals het hoort en na 290.000 km nog steeds bij de les en 3,6 liter (no substitute for cubic incnhes)
maar ik zou de GT3 er graag bij willen hebben….
Begeerlijk. Maar voor €30.000 minder heb je een Panamera Turbo S Hybrid, met 180pk en twee personenhouders meer. Of voor hetzelfde geld als een GT3 heeft men een Cayman GT4, en dan kan men de optie *extra Macan S* (!!) aanvinken. Goed voor €126.000 + €97.000 euro. Zelfs nog geld over. Dus slimmer dan een 911 R? Zeker. Goedkoop? Nou nee.
Al draagt een GT3 een koppeling, het is en blijft een duurlijk ding