Als je tot een maand geleden een schreeuwende behoefte had aan een hoogtoerige Porsche 911 met een handgeschakelde versnellingsbak, had je bedroevend weinig keuze. Zeg maar gerust geen. Alle nieuwe handgeschakelde Porsches hebben inmiddels een turbo. En turbomotoren verafschuwen toeren. Behalve die van Ferrari, maar dat is een ander verhaal. Het enige dat je kon doen, was veilingen afstruinen voor een Porsche 911 R. Dan krijg je een 4,0-liter zescilinder zonder turbo en 500 pk. Precies wat je wilt. Het winnende bod bij een 911 R ligt tegenwoordig rond de half miljoen euro.

Een andere rauw, turboloos alternatief vind je bij Singer. Zij bouwen een oude Porsche om tot een gloednieuw retro-exemplaar. Dit kost je ook ongeveer een half miljoen en dan haal je de prestaties van een 911 R niet. Dus dan blijft er weinig over.

Maar toen was er deze week opeens de Porsche 911 GT3, met handbak! Je krijgt een hoogtoerige (9.000 tpm!) platte zescilinder en 500 pk zonder beademing. Het sprintje naar 100 km/u duurt wel 0,5 seconden langer met de handbak (3,9 seconden) dan met de ook leverbare PDK-automaat. Lekker belangrijk: zelf roeren in een 911 GT3!

Waarom is het een koopje?

De Porsche 911 GT3 kost in Nederland 229.250 euro. Dat is dus de helft goedkoper dan een (per definitie tweedehands) Porsche 911 R in de veilingen. De verschillen tussen de twee? Bijzonder klein. En op die grote schreeuwerige achterspoiler van de 911 GT3 is vast wel iets te bedenken. Echt geven om prestaties doe je immers toch niet als je een handbak koopt.

Reacties

  • Dolf Brouwers heeft op 16 maart 2017 geschreven:

    het is allemaal geweldig ! maar ik koester mijn 964 C2….luchtgekoeld zoals het hoort en na 290.000 km nog steeds bij de les en 3,6 liter (no substitute for cubic incnhes)
    maar ik zou de GT3 er graag bij willen hebben….

    Reageer
  • Koen heeft op 9 maart 2017 geschreven:

    Begeerlijk. Maar voor €30.000 minder heb je een Panamera Turbo S Hybrid, met 180pk en twee personenhouders meer. Of voor hetzelfde geld als een GT3 heeft men een Cayman GT4, en dan kan men de optie *extra Macan S* (!!) aanvinken. Goed voor €126.000 + €97.000 euro. Zelfs nog geld over. Dus slimmer dan een 911 R? Zeker. Goedkoop? Nou nee.

    • Koen heeft op 9 maart 2017 geschreven:

      Al draagt een GT3 een koppeling, het is en blijft een duurlijk ding

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Koen Reactie annuleren

(verplicht)