De kans dat je een Nissan Skyline GT-R koppelt aan een Porsche 959 is niet groot. De ene is geboren in de woestijnen van Dakar (of eigenlijk op rallyproeven) en de andere in Japan om de circuits te domineren. Toch hebben de twee legendes meer met elkaar te maken dan je denkt. En deze groene Porsche 959 SC is de hoofdrolspeler in dit stukje relatief onbekende geschiedenis van Nissan.

Midden jaren ’80 was Nissan bezig met het ontwikkelen van de Nissan Skyline GT-R. Deze auto moest het All-Japan Touring Car Championship domineren, maar daarvoor had Nissan wel een goed vierwielaandrijvingssysteem nodig. Daarom richtte het merk zijn blik naar Porsche: het elektronisch gestuurd vierwielaandrijvingssysteem van de 959 was revolutionair, al helemaal voor die tijd.

Nissan wilde afkijken bij Porsche

Wijzerplaat Porsche 959 SC

Nissan plaatste netjes een bestelling voor een 959 bij Porsche, maar het Duitse merk had in de gaten wat Nissan van plan was en schrapte de bestelling. Nissan liet zich niet uit het veld slaan en liet een Belgische Volkswagen-dealer een Porsche 959 SC Komfort bestellen in 1988. De Belgen verscheepten de Porsche met chassisnummer 022 in de kleur Polar Silver naar de Nissan-fabriek in het Japanse Yokohama.

De Porsche 959 werd niet getest op het circuit

Nissan Skyline GT-R R32 raceauto

In plaats van de Porsche 959 SC te gebruiken waarvoor hij gemaakt was, trokken ze hem direct uit elkaar. Dit deden ze om het Porsche-Steuer Kupplung-systeem (PSK) te onderzoeken. Dit was een computergestuurd systeem met hydraulische koppelingen om het vermogen over de assen te verdelen, op basis van bijvoorbeeld g-krachten of turbodruk.

De Nissan-ingenieurs ontwikkelden hun eigen vierwielaandrijving met de naam Advanced Total Traction Engineering System, ATTESA E-TS voor de intimi. Daarnaast werd de legendarische RB26DETT-motor ontwikkeld. Met deze combinatie won Nissan met de R32 GT-R elke race in het All-Japan Touring Car Championship van 1990 tot 1993. Allemaal met dank aan deze Porsche 959, dus.

Een ‘nieuwe’ Porsche 959 SC

Na de ontwikkelfase van de Nissan Skyline GT-R R32 schroefde Nissan de Porsche 959 weer netjes in elkaar. De auto werd vervolgens verkocht aan een ingenieur die meewerkte aan het R32-project. De 959 kreeg nooit een kentekenplaat en ging ongeveer tien jaar geleden met slechts 1.400 kilometer op de teller naar Amerika.

Je zou denken dat zo’n ongebruikte auto niet veel werk nodig heeft, maar toch ging de auto opnieuw helemaal uit elkaar. Arm ding. Specialist Canepa had in die tijd een programma om de 959 te restaureren om hem net iets beter te maken dan voorheen. Een beetje wat Singer doet met de 911, maar dan met de zeldzame supercar van Porsche.

Canepa stak 4.000 uur in de Porsche 959, verspreid over vier jaar tijd. De kosten waren 950.000 dollar, zo’n 875.000 euro. De kleur is nu Oak Green en de 2,8-liter boxermotor produceert nu 800 pk en zo’n 900 Nm. De aangepakte Porsche jaagt binnen 2,5 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot 370 km/u. Wil jij een stukje Nissan-geschiedenis bezitten? Dan kun je begin maart een bod doen op deze Porsche 959. Hou er rekening mee dat je een slordige 3,5 miljoen euro moet bieden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear