Even dachten we dat Porsche, in een vlaag van woede, het Ringrecord van Lynk&Co had teruggegrist. Maar toen keken we iets beter en zagen we dat dit record draait om de snelste vierdeurs EV op de Nürburgring.
De Porsche Taycan rondde, in handen van testrijder Lars Kern, de Nordschleife in een respectabele tijd van 7 minuten en 42 seconden. Om te illustreren hoe snel dit is: een Mercedes-AMG E 63 S Estate rijdt dezelfde tijd, en een Panamera Turbo is slechts vier seconden sneller. Van de snelste Tesla Model S is geen tijd beschikbaar; dat zou natuurlijk de interessantste vergelijking zijn.
‘De Taycan is ook geschikt voor circuitgebruik en dat heeft hij hier, op ‘s werelds meest uitdagende baan, overtuigend bewezen’, aldus Kern. ‘Ik ben steeds opnieuw onder de indruk van hoe stabiel hij blijft op hoge-snelheidssecties als Kesselchen, en hoe neutraal hij uit krappe secties als Adenauer Forst accelereert.’
Al eerder deed Porsche allerlei performancetests met de Taycan, waaronder een 24-uurs endurance-run op Nardò. Hij legde daarbij een afstand van 3.425 kilometer met snelheden van tussen de 195 en 215 km/u. Nu mag hij zich dus ook de snelste vierdeurs EV op de Nordschleife noemen. De productieversie, en daarmee alle info die we maar over Porsches eerste EV willen weten, zien we over twee weken in Frankfurt verschijnen.
Reacties